نکاتی برای طراحی درخواست اقدام به عمل یا CTA تاثیرگذار

مدیر فنی شنبه 1399/08/17

اقدام به عمل یا CTA در بازاریابی به چه معناست؟

در بازاریابی و جذب مشتری فراخوان و دعوت از مشتری بخشی از فرآیند تبلیغات است و اهمیت بسیاری دارد. گزینه ی اقدام به عمل یا CTA نیز یک فراخوان است که شما با کمک آن از مخاطب خود می خواهید یک کار خاص را انجام دهد. به طور مثال گزینه ورود به صفحه ی تبلیغات، دانلود و یا راهنمایی روند خرید نوعی CTA و یا درخواست اقدام به عمل است.

هرچه گزینه ی اقدام به عمل یا CTA در حجم کمتر اطلاعات بیشتری به مخاطب بدهد موفق تر خواهد بود. گزینه ی اقدام به عمل می تواند مخاطب را به باز کردن یک تبلیغ ترغیب کند تا بتوانید توسط آن خود و محصولاتتان را معرفی کنید و یا با بیان یک راهنمایی ساده و صریح کاربر را در روند خرید راهنمایی کند. در ادامه قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که می توانید با رعایت آنها گزینه ی اقدام به عمل یا CTA را برای مخاطب جذاب و تاثیرگذار کنید.

CTA یا کال تو اکشن چیست





  1. از افعال دستوری استفاده کنید.




گزینه ی اقدام به عمل یا CTA باید صریح، کوتاه و گویا باشد. معمولا تنها مجاز به استفاده از 35 کاراکتر در قسمت CTA هستید پس باید به سرعت سراغ اصل مطلب بروید. می توانید با افعال دستوری کوتاه از مخاطب بخواهید که کاری که مایل هستید را انجام دهد و یا او را راهنمایی کنید. به طور مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید می توانید درخواست اقدام به عمل خود را با کلماتی مانند "خرید"، "ثبت سفارش" یا "پرداخت" شروع کنید. اگر صفحه ی شما محتوای تبلیغاتی یا آموزشی دارد کلمات مناسب برای CTA "دانلود" یا "اشتراک گذاری" است.

 


  1. احساسات مخاطب را هدف قرار دهید.




برای اینکه بتوانید مخاطب را به انجام کاری دعوت کنید و اشتیاق او را برانگیزید باید درخواست اقدام به عمل یا CTA خود را با اشتیاق و احساس بیان کنید. به عنوان مثال "امروز بخرید و 50 درصد تخفیف بگیرید!" یک عبارت جذاب برای خرید یک محصول با نصف قیمت است و معمولا به راحتی نمی توان از آن  گذشت. جمله ی "همین امروز برای تعطیلات رویایی خود برنامه ریزی کنید!" با تکیه بر تعطیلات و صفت رویایی می تواند به سرعت احساسات مخاطب را درگیر و او را برای خرید بلیط تور مشتاق کند. استفاده از واژگان کلیدی و علامت "!" ذهن مخاطب را درگیر می کند و بهتر است در طراحی CTA این موارد را در نظر بگیرید.

 


  1. مخاطب را قانع کنید.




برای اینکه مخاطب محصولی را از شما بخرد و یا کاری که شما مایلید را انجام دهد باید ابتدا او را قانع کنید که چه سودی از این معامله به دست می آورد. باید ارزش پیشنهاد خود را بیان کنید و به مشتری بگویید نقطه ی منحصر بفرد این خرید چیست و انجام این کار یک حرکت مهم برای افزایش میزان فروش و نرخ تبدیل سایت شما خواهد بود. به عنوان مثال در جمله ی "امروز تماس بگیرید تا یک مشاوره رایگان هدیه بگیرید!" شما اقدامی که مایلید مخاطب انجام بدهد را بیان کردید "امروز تماس بگیرید" و در لفافه ارزش این معامله که "یک مشاوره رایگان" است را نیز قید کردید و به او یک دلیل بیشتر برای تماس گرفتن دادید.

اقدام به عمل و دکمه فراخوان





  1. برای مخاطب محدودیت ایجاد کنید.




برای تاثیرگذاری بیشتر می توانید گزینه ی اقدام به عمل یا CTA را با یک محدودیت زمانی به مخاطب ارائه کنید. به طور مثال گزینه های "دانلود رایگان فقط امروز" و یا "20 درصد تخفیف بیشتر تا پایان هفته" نه تنها مخاطب را ترغیب به خرید و یا دانلود می کنند بلکه با طرح یک محدودیت به مخاطب می گویند که فرصت کمی برای استفاده از یک پیشنهاد ویژه دارند و نباید این فرصت را از دست بدهند. حتی اگر محتوای شما قابل فروش نیست می توانید با عباراتی مانند "جدیدترین مقاله" و یا "مقاله امروز ما در مورد نرخ مسکن" مخاطب را برای ورود به سایت و مطالعه تشویق کنید.

 


  1. گزینه ی اقدام به عمل یا CTA را مناسب با دستگاه های مختلف طراحی کنید.




کاربران شما ممکن است از لپ تاپ و یا تبلت و تلفن همراه برای جستجو در اینترنت استفاده کنند. اینکه درخواست اقدام به عمل یا CTA در هر یک از این دستگاه ها چطور به نظر می رسد اهمیت بسیاری در جلب توجه مخاطب دارد. اگر شخصی تبلیغات شما را در خیابان ببیند و به سرعت با تلفن همراه خود برند شما را در اینترنت جستجو کند بهتر است CTA مورد نظر در دسترس ترین قسمت سایت قرار بگیرد زیرا به طور کلی کاربرانی که با تلفن همراه اقدام به خرید یا کسب اطلاعات می کنند عجله ی بیشتری برای تماس یا خرید دارند.

با ثبت سایت یا کسب و کار در گوگل می توانید شماره تماس خود را در قسمت اطلاعات کسب و کار وارد کنید و گوگل برای کاربرانی که برند شما را جستجو می کنند یک گزینه ی تماس سریع در نظر می گیرد در نتیجه دسترسی مشتری به شما آسان تر خواهد شد.

 


  1. از خلاقیت نترسید.




همانطور که همیشه سعی می کنید تبلیغات خود را جدید و تازه نگه دارید اقدام به عمل یا CTA شما نیز باید خلاقانه و جدید باشد. اگر مخاطب به اندازه ی کافی به CTA واکنش نشان نمی دهد بهتر است دنبال روش های خلاقانه تر برای بیان درخواست اقدام به عمل خود باشید زیرا تکرار پس از مدتی ممکن است مخاطب را خسته و دلزده کند.

 


  1. از اعداد استفاده کنید.




قیمت همیشه نظر مخاطب را در تبلیغات جلب می کند و عنصری است که می توانید با استفاده از آن مشتریان بیشتری جذب کنید. اگر بتوانید از اعداد در اقدام به عمل یا CTA خود استفاده کنید تاثیر بیشتری بر مخاطب خواهید گذاشت. به عنوان مثال "امروز کفش های ما را زیر 100 هزارتومان بخرید" یک CTA موفق است که در آن علاوه بر محدود کردن مخاطب از نظر زمانی به او گفته اید که یک پیشنهاد ویژه با عدد زیر 100 هزارتومان برای او دارید.

علاوه بر این موارد استفاده از یک زبان تند و متفاوت نیز می تواند به تولید یک CTA و خلاقانه منجر شود. به عنوان مثال "رژیم ناموفق خود را رها کنید" برای تبلیغ یک برنامه ی رژیمی جدید و یا "این شامپو را نخرید" برای ارائه ی یک تخفیف خوب روی شامپوی مورد نظر یک CTA جدید و جذاب است که مخاطب را ترغیب می کند تا ادامه ی حرف شما را بشنود و یا حتی از شما خرید کند.