طراحی سایت برای یک کسب و کار کوچک

مدیر فنی شنبه 1399/08/17

کسب و کارهای کوچک معمولا بودجه زیادی برای سرمایه گذاری و برند سازی ندارند ومعمولا ترجیح می دهند به جای استخدام یک طراح حرفه ای خودشان اقدام به طراحی سایت کنند. امروزه که بسیاری از آموزش های طراحی گرافیک و لوگو به صورت رایگان در دسترس است. 



یادگیری هنر طراحی وب سایت برای صاحبان کسب و کارها وقت و هزینه زیادی در بر دارد و جزو هزینه های مهم برای یک کسب و کار است. این روزها افراد اولین کاری که بعد از بیدار شدن انجام می دهند گشتن در اینترنت و موتورهای جستجو است در نتیجه شما چه صاحب یک کسب و کار کوچک باشید چه یک کمپانی بزرگ یکی از بهترین راه ها برای پیدا کردن مخاطب، داشتن یک سایت است.





اگر شما به عنوان صاحب یک کسب و کار که تجربه ای در طراحی سایت ندارد مایلید سایت کسب و کار کوچک خود را طراحی کنید می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

سایت کسب و کار کوچک




  1. تمرین کنید

حتما شنیدید که تمرین کردن بهترین روش برای یادگیری است در نتیجه انقدر تمرین کنید تا یاد بگیرید چگونه سایت کسب و کار کوچک خود را بسازید. کار کردن با عناصر طراحی سایت مانند عنوان، قالب، آیکون ها و غیره شما را بر طراحی مسلط می کند. حین یادگیری ناامید نشوید و اگر مایل نبودید تمرین ها و خطاهای اولیه را روی سایت اصلی خود انجام دهید زیرا ممکن است کسی آن را ببیند، میتوانید از یک فضای ثانویه استفاده کنید و در نهایت طرح پایانی را به سایت اصلی انتقال دهید.  


  1. در یک کلاس ثبت نام کنید

برای طراحی سایت کسب و کار کوچک خود می توانید یک کلاس حضوری یا آنلاین ثبت نام کنید. بهتر است با جستجوی "دوره های طراحی وب سایت" در اینترنت شروع کنید زیرا ممکن است آموزش های رایگان نیز در فضای مجازی موجود باشد و اغلب کلاس های آنلاین نسبت به کلاس های حضوری ارزان تر هستند. علاوه بر این ها چون شما نیازی به گرفتن مدرک نهایی ندارید می توانید در کلاس های ارزان تر شرکت کنید. البته این گزینه وقت، انرژی و هزینه زیادی عموما از شما می گیرد.

سایت کسب و کار کوچک




  1. منطق سایت خود را برنامه ریزی کنید

طراحی وب سایت علیرغم نام آن بیشتر از طراحی مربوط به مسیریابی و ساماندهی سایت است. تمرکز خود را روی ساماندهی و کشیدن نقشه ی دقیق سایت بگذارید. کدام صفحات در زیر صفحات دیگر قرار می گیرند؟ چه تعداد گزینه برای فعالیت های مختلف سایت نیاز دارید؟ چگونه افراد برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود به سایت شما مراجعه کنند؟ با چه ترتیبی قصد دادن اطلاعات به مخاطب را دارید؟ باید به تمام این سوالات به دقت پاسخ دهید. یقینا در طراحی سایت کسب و کار کوچک خود باید زیبایی ظاهری آن را نیز در نظر داشته باشید اما اگر رابط کاربری آن بد باشد و تجربه ی کاربری خوبی برای مخاطب ایجاد نکند ممکن است سردرگم و سرخورده شود و به سرعت سایت را ترک کند. اطلاعات باید واضح و در دسترس باشند، کاربر نباید دنبال گزینه های خرید و یا تماس بگردد. برای اینکه بتوانید دقیق تر عمل کنید سری به سایت های رسمی رقبای خود بزنید و از آنها الگو بگیرید. علاوه بر این می توانید به عنوان یک بازدید کننده به سایت خود نگاه کنید، مایلید چه چیزی ببینید و یا اطلاعات دقیقا در کجا قرار بگیرند مناسب تر است؟  


  1. اصطلاحات را بیاموزید

اگرچه برای انتخاب اصطلاحات مربوطه نیازی به گذراندن کلاس طراحی سایت ندارید اما برخی اصطلاحات وجود دارد که یک طراح گرافیک حرفه ای از آنها استفاده می کند و شما بهتر است آنها را بشناسید، به طور مثال "call-to-action" همان چیزی است که کاربر را وادار به انجام کاری در سایت شما می کند، مانند تماس با شما برای کسب اطلاعات بیشتر و نیاز است شما از این اصطلاح و معنای آن اطلاع داشته باشید. اصطلاحات دیگری مانند "نقطه کانونی" وجود دارد که به معنای جایی که چشم ابتدا در آن قسمت از صفحه تمرکز می کند، است. "تطبیق پذیری" نیز به معنای این است که سایت برای صفحات کوچکترو مرورگرهای موبایلی مانند تلفن های هوشمند طراحی شده است یا خیر، زیرا اگر مایلید سایت کسب و کار کوچک شما حرفه ای و کارآمد باشد باید با همان کیفیتی که در رایانه ها لود می شود در تبلت و تلفن همراه نیز نمایش داده شود.  


  1. ارجحیت محتوا بر طراحی

ممکن است تمام حواس شما معطوف به ارائه یک طراحی زیبا باشد اما بهتر است بدانید که تولید محتوای جدید و مفید ارزش سایت کسب و کار کوچک شما را بالاتر می برد. اگر شما محتوای مورد نیاز کاربر را ارائه دهید به احتمال زیاد دیگر زیبایی بصری سایت چندان به چشم کاربر نمی آید در نتیجه بهتر است سعی کنید محتوای تاثیرگذاری داشته باشید. موتورهای جستجو در نهایت شما را بر اساس محتوای جدید و رضایت کاربر رتبه بندی میکنند نه صرفا ظاهر سایت.  


  1. با هر صفحه طوری رفتار کنید که انگار یک صفحه فرود است

اگر فن و اصطلاحات طراحی سایت را به خوبی یاد گرفته باشید احتمالا با توضیح صفحه فرود آشنا هستید. صفحه فرود اولین قسمتی است که کاربر از سایت شما می بیند و در آن فرود می آید در نتیجه به آن صفحه فرود می گویند. مخاطب وقتی وارد صفحه فرود می شود انتظار دارد که تمام اطلاعات ضروری را آنجا ببیند، از نحوه ی تماس تا پشتبانی و سایر جزئیات. در طراحی بهتر است هر صفحه از سایت کسب و کار کوچک خود را یک صفحه فرود در نظر بگیرید، به این معنا که کاربر بتواند در همه ی صفحات شما گزینه ی پشتبانی، اطلاعات و لوگوی شما را ببیند. به چه دلیل این نکته اهمیت بسیاری دارد؟ موتورهای جستجو همیشه منطقی رفتار نمی کنند و ممکن است در نتیجه ی یک جستجو یکی از صفحات فرعی شما را به بازدید کننده پیشنهاد دهد و اگر صفحات فرعی شما به اندازه ی کافی حاوی اطلاعات مورد نیاز نباشند احتمال اینکه کاربر صفحه را سریعا ترک کند بسیار بیشتر خواهد بود.  


  1. اگر در این موارد به نتیجه ای حرفه ای نرسیدید، به یک تیم حرفه ای سفارش دهید

برای خیلی از افراد یاد گرفتن تمام این مفاهیم در کنار سایر مشغله های یک کسب و کار، سخت و طاقت فرساست. گاهی برای یادگیری این اصول بیشتر از یک سال زمان احتیاج دارید و اگر چم و خم اصول طراحی سایت حرفه ای سر در نیاورید، از همین ابتدای کسب و کار ترمز پیشرفت شما کشیده می شود. می توانید از بین سایت های فروش و طراحی وب سایت، طبق نیازهای خود یک مورد دلخواه سفارش دهید یا از بین نمونه های وب سایت آماده برای خودتان یکی انتخاب کنید و بدون فوت وقت سراغ ادامه روند کسب و کارتان بروید. اگر سایت خود را از یک حرفه ای بخواهید می توانید در ادامه برای فروش و اموربازاریابی وقت بگذارید.