تاثیر دیتابیس بر طراحی سایت

مدیر فنی شنبه 1399/08/17

برای اینکه بتوانید یک تجربه کاربری عالی برای بازدید کنندگان یک سایت ایجاد کنید نیاز است یک دیتابیس قوی داشته باشید. بسیاری از طراحان سایت هنوز به غلط فکر می کنند که تنها سایت های بزرگ باید از دیتابیس استفاده کنند اما ما معتقدیم که حتی صفحات وب نیز باید از سایتی مبتنی بر دیتابیس بهره مند باشند. برای اینکه اهمیت دیتابیس را درک کنید بهتر است بدانید از سال 2017 سایت ها به دو نوع استاتیک (ایستا) و دینامیک (پویا) تقسیم می شوند.

دیتابیس


سایت استاتیک چیست؟

سایت های استاتیک یا ثابت سایت هایی هستند که در آنها فعالیت خاص و روزانه ای اتفاق نمی افتد، نیاز به بروزرسانی مدام ندارند، اطلاعات آنها به ندرت تغییر می کند و معمولا به عنوان یک صفحه جهت معرفی یا کاتالوگ کاربرد دارند، هزینه ی طراحی و نگهداری این سایت های کم است و برای ایجاد هر گونه تغییر باید سراغ طراح اصلی بروید زیرا وب سایت پنل مدیریتی ندارد.

سایت دینامیک چیست؟

اگر سایت شما اطلاعات را در یک دیتابیس خارج از سیستم وب سایت ذخیره می کند شما یک وب سایت پویا دارید و در مسیر درست راه اندازی یک کسب و کار آنلاین هستید. اطلاعات این نوع سایت ها به طور مداوم تغییر پیدا می کند و بسته به نیاز مخاطب بروزرسانی می شود. هزینه راه اندازی و طراحی این سایت ها در ابتدا بیشتر است اما در تغییرات مجدد نیاز به پراخت هزینه ندارید و به طور کلی مقرون بصرفه تر خواهد بود.

انواع سایت های دارای دیتابیس

در این قسمت سعی داریم تعدادی از دیتابیس های معروف که مدیریت سایت ها را بر عهده دارند به شما معرفی کنیم.

  1. سیستم مدیریت محتوا (CMS)
CMS یک پلتفرم فعال برای طراحی سایت است. احتمالا با اصطلاح CMS به اندازه ی وردپرس و جوملا آشنا نیستید اما حتی مگنتا هم یک CMS ارائه دهنده ی تم و قالب برای طراحی سایت است. هر CMS برای یک نوع محتوا است که مدیریت سایت امکان ویرایش آن را دارد و این ویژگی برای وبلاگ ها، وب سایت های تجارت الکترونیکی و سایت های حرفه ای کاملا ایده آل است. CMS یکی از قابل اعتماد ترین دیتابیس ها را برای شما فراهم می کند و همچنین می توانید لیست محصولات، تصاویر و فایل های خود را با کمترین تلاش در آن بروزرسانی کنید.  

  1. وبلاگ ها و انجمن های گفتگو
آیا تا به حال در انجمن های گفتگو فعالیت کردید؟ دیدید که چگونه نظرات خود به خود بروز می شوند؟ برای بارگیری نظرات و گفتگوهای جدید نیازی به بارگیری مجدد صفحات نیست و این نمونه کاملی از طراحی وب پویا است. همه کاربران می توانند واکنش های افرادی را که بخشی از انجمن هستند را مشاهده کنند. تقریباً همه سیستم عامل های شبکه های اجتماعی در حال حاضر از نوعی از طراحی پویا برای تأمین دیتابیس وب سایت های خود استفاده می کنند.  

  1. قسمت نظرات در سایت های کسب و کار
شما می توانید بهترین استفاده از وب سایت های مبتنی بر دیتابیس را در تجارت الکترونیکی مشاهده کنید. هر سایتی که با خرید و فروش سر و کار دارد باید بتواند محتوای خود را در زمان کوتاه بروز کند زیرا موجودی سایت باید برای کاربران در دسترس و کامل باشد. حجم زیاد اطلاعات ممکن است باعث کند شدن سایت شود در نتیجه برای طراحی سایت های مربوط به خرید و فروش آنلاین نیاز به دیتابیس است.  

چه زمانی به طراحی یک سایت پویا نیاز است؟

ویژگی های مشخصی وجود دارد که نشان می دهد باید برای سایت خود یک طراحی پویا در نظر بگیرید: اگر نیاز دارید محتوایی که تولید می کنید همزمان در چند جا منتشر شود، مانند سایت و وبلاگ. اگر قصد فروش محصولی را دارید و باید موجودی آن را به کاربر ارائه دهید. اگر باید لیستی از قیمت ها و جزئیات محصولات ارائه کنید. اگر نیاز دارید شماره تماس، آدرس یا ایمیل کاربر را در زمان عضویت دریافت کنید. شاید بتوان این اطلاعات را در یک سایت ایستا ثبت کرد اما اگر حجم اطلاعات شما زیاد است و نیاز به بروزرسانی مداوم دارد استفاده از یک سایت پویا انتخاب بهتری است.

دیتابیس


چرا باید از یک طراحی سایت بر اساس دیتابیس استفاده کنیم؟

داشتن یک سایت تنها یک گزینه برای بهتر به نظر رسیدن نیست بلکه می تواند اساس یک کسب و کار و راهی برای جذب مشتریان جدید باشد. اگر قصد دارید محصولات خود را در یک سایت به فروش برسانید بهتر است بدانید چگونه می توانید از طراحی سایت پویا بهره مند شوید و بیشترین نتیجه را بگیرید. در ادامه به مهترین مزایای استفاده از یک سایت پویا اشاره می کنیم: از آنجا که تمام داده ها و اطلاعات مهم در خارج از وب سایت ذخیره می شوند به شما امکان طراحی مجدد وب سایت را می دهد. افزودن مطالب جدید و بروزرسانی سایت را بسیار راحت تر می کند. اگر سایت شما متعلق به کسب و کار شماست می توانید محصولات و اطلاعات محصول را بدون ایجاد تغییر در ساختار و سرعت سایت، بروز کنید. بدون ایجاد تغییر در سرعت سایت می توانید وبلاگ و بخش نظرات را به  سایت اضافه کنید. سایت های پویا با سرعت بیشتری در موتورهای جستجوگر شناسایی می شوند و کاربران راحت تر می توانند شما را پیدا کنند.

آیا قصد دارید یک وب سایت برای خود طراحی کنید؟

  اگر قصد دارید یک سایت برای خود طراحی کنید ابتدا باید برای طراحی یک دیتابیس اقدام کنید. برای طراحی دیتابیس نیاز به گذراندن کلاس های کدنویسی نیست و شما تنها به الگو و تم مناسب نیاز دارید. این روزها گزینه های آنلاین زیادی وجود دارد که امکان ایجاد وب سایت های پویا را در عرض چند دقیقه فراهم می کنند. این طراحان وب سایت معمولاً افزودن فرم های تماس، فرم بازخورد، ثبت نظر و قالب را تسهیل می کنند. رایج ترین گزینه های قالب برای وب سایت ها شامل نمودارها، نقشه های گوگل، تقویم ها و غیره است. اگر در طراحی سایت تازه کار هستید می توانید از طراحی سایت های آماده استفاده کنید یا یک طراحی سایت مناسب را سفارش دهید.