نکاتی درباره الگوریتم گوگل

مدیر فنی چهارشنبه 1399/08/21

 همه ی ما به نوعی در طول روز با گوگل در ارتباط هستیم و احتمالا اصطلاح " الگوریتم گوگل " را شنیدیم اما واقعا تا به حال به اینکه " الگوریتم گوگل چیست " فکر کردید؟ برای اینکه بدانیم " الگوریتم گوگل چیست " باید از معنی واژه ی الگوریتم شروع کنیم: به مجموعه ای از قوانین برای حل مسئله در مراحل محدود الگوریتم می گویند. در زبان رایانه ها یک الگوریتم زمینه را برای انجام یک کار کاملاً مشخص فراهم می کند. به عنوان مثال ممکن است یک کامپیوتر طوری برنامه ریزی شده باشد که به طور تصادفی عددی بین 1 تا 100 پیدا کند، این وظیفه ای دارای یک نقطه شروع و نقطه پایان است و در یک مرحله انجام می شود. برای فهم بهتر الگوریتم می توانید آن را یک معادله ی ریاضی در نظر بگیرید.

الگوریتم گوگل


الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم گوگل از همان تعریف اولیه و قاعده الگوریتمی که توصیف کردیم پیروی می کنند. به آخرین باری که چیزی را در Google جستجو کرده اید فکر کنید. چه "ویدیوهای گربه های زیبا" یا "فروشگاه های کفش در تهران" را تایپ کنید، موتور جستجو میلیون ها نتیجه را برای انتخاب شما پیدا می کند، اما اینکه چگونه و به چه ترتیب نتایج را به شما نشان دهد از یک الگوریتم خاص پیروی می کند. الگوریتم گوگل بسیار پیچیده است و تقریبا به طور مرتب تغییر می کند و تا به حال Google الگوریتم خود را به طور دقیق علنی نکرده است اما نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها می توانید بهتر و بیشتر در صفحه ی نتایج گوگل دیده شوید، مانند: وجود کلمات کلیدی در عنوان صفحه، برچسب ها و توضیحات متا تعداد پیوندهای موجود در صفحه نحوه عملکرد وب سایت در رایانه و دستگاه های تلفن همراه و تبلت ها  

عناصر مهم در الگوریتم گوگل

سیستم الگوریتم گوگل صفحات وب را می خواند و برای هر یک از معیارهایی که دارد یک عدد تعیین می کند و سایت شما اگر به اندازه ی کافی با معیارهای الگوریتم مطابقت داشته باشد به رتبه ی بالاتری در میان سایت های مشابه می رسد. این محاسبات توسط پلتفرم گوگل به سرعت باورنکردنی انجام می شود و ممکن است با دستکاری توسعه دهندگان وب گاهی رتبه بندی ها تغییر کند، به طور مثال شاید صفحه ای که برای یک کلمه کلیدی رتبه سوم را دارد بتواند با تغییر محتوا یا کلمات کلیدی به رتبه اول گوگل برسد یا به رتبه دهم سقوط کند. معمولا بهینه سازی صفحات وب بر عهده ی متخصصان سئو است که می توانند به تدریج یک سایت معمولی را به اولین نتیجه ی سرچ گوگل تبدیل کنند.

الگوریتم گوگل


الگوریتم گوگل برای جستجو چیست؟

الگوریتم Google برای هر جستجو یکسان انجام می شود اما توسط فرد جستجوگر شخصی سازی می شود. به عنوان مثال فردی که "کفش مخصوص دویدن " را جستجو می کند نتایج بسیار متفاوتی از شخصی که "کلیپ گربه" را جستجو می کند، می بیند. الگوریتم برای هر جستجو از سر نو تنظیم می شود و حتی با کوچکترین تغییر در املا و ترتیب کلمات می تواند تغییر کند. این اتفاق هر بار با سرعتی فوق العاده ای اتفاق می افتد و نشان دهنده ی ارائه طیف گسترده ای از امکانات شخصی سازی شده در گوگل است. جستجوی Google به اندازه ای دقیق و شخصی سازی شده است که در صورت تایپ یک اصطلاح توسط کاربر پیشنهادات خود را ارائه می دهد، این امکان نشانگر نوع متفاوتی از الگوریتم است که یک منوی کشویی از پیشنهادات جستجو بر اساس تاریخچه مرورگر و همچنین سایر عوامل ارائه می کند.  

الگوریتم گوگل برای سئو چیست؟

همانطور که قبلاً گفته شد الگوریتم گوگل تا حد زیادی از کلمات کلیدی برای تعیین رتبه بندی سایت ها استفاده می کند. بهترین راه برای رتبه بندی بر اساس کلمات کلیدی خاص، انجام سئو است. سئو در واقع روشی است که به گوگل می گوید وب سایت یا صفحه وب مربوط به یک موضوع خاص است. سال ها پیش بسیاری از سایت ها محتوای خود را کلمات کلیدی می دانستند در واقع تصور می کردند که الگوریتم گوگل فکر می کند هرچه تعداد کلمات کلیدی بیشتر نوشته شود، اهمیت صفحه نیز بیشتر است. هنگامی که گوگل متوجه این موضوع شد الگوریتم خود را برای جریمه کردن سایت هایی که صفحاتشان را با کلمات کلیدی پر می کردند تغییر داد. به همین دلیل باید از هرگونه تاکتیکی که با هدف دور زدن موتورهای جستجو انجام می شود، خودداری کنید زیرا در نهایت موجب آسیب زدن به رتبه ی سایت شما می شود. الگوریتم گوگل

آینده الگوریتم گوگل چه خواهد بود؟

گوگل به ندرت الگوریتم های خود را به شکل چشم گیر تغییر می دهد و تغییرات کوچکی که گاهی ایجاد می شود چندان تاثیر گذار نیستند. آگاهی از اعلامیه های الگوریتم گوگل بسیار ضروری  است و بهتر است سعی نکنید با آنها بازی کنید یا الگوریتم را دور بزنید. بهترین راه برای بالا بردن رتبه ی سایت انجام دقیق قواعد و استفاده از دانش متخصصان حوزه ی سئو است. داشتن یک وب سایت خوب که کاربران از فعالیت در آن لذت ببرند تمام چیزی است که به آن نیاز دارید و در رتبه بندی گوگل اهمیت بسیاری زیاد دارد.