صفحه فرود (Landing Page) چیست و چه کاری انجام می دهد؟

مدیر فنی چهارشنبه 1399/08/21

صفحه فرود برای بازدیدکنندگان تقریبا همان سر نخی است که به آنها می دهید و مخاطب اگر مایل بود آن را پیگیری می کند. صفحه فرود صفحه اولیه ایست که مخاطب در اولین مراجعه به سایت آن را می بیند (منظور صفحه اصلی یا هوم پیج نیست). صفحه فرود یک صفحه ی ساده بدون لینک های زیاد یا نوشته و مطالب حواس پرت کن است. معمولا یک تعریف کوتاه از سایت و لینک ورد به سایت، یک راهنمای تماس و یک فرم اطلاعات مخاطب یا ثبت نام در سایت را در این صفحه می بینید.

صفحه ورود


صفحه  فرود چه کاری انجام می دهد؟

این صفحه به این دلیل صفحه ی فرود نام دارد که  محل فرود اولیه ی بازدید کننده است و بعد از آن به صفحات بعدی مراجعه می کند. فرض کنید با یک جستجو در گوگل بازدید کننده به صفحه فرود سایت شما می رسد و با وارد کردن اطلاعات تبدیل به مخاطبی می شود که می توانید از اطلاعاتی که در سایت شما وارد کرده است برای بازاریابی بهتر استفاده کنید. اگر یک صفحه  فرود جذاب داشته باشید علاوه بر جذب مخاطب به شما کمک می کند با راحت ترین و کم هزینه ترین روش ممکن اطلاعات مخاطبان خود را جمع آوری کنید و روند بازاریابی را تسهیل کنید.

مشخصات صفحه  فرود خوب

زیبایی بصری: صفحه  فرود باید جذاب، خلوت و خلاصه باشد. شما باید در نگاه اول نظر بازدید کننده را جلب کنید، او باید بداند چرا اینجاست و چه امکانی برایش فراهم کرده اید تا ترغیب شود اطلاعات خود را وارد و روی لینک سایت اصلی کلیک کند. لینک ورود: گزینه ی Calls to Action، راهنمای تماس و لینک ورود به سایت یا وبلاگ از مواردی است که باید در صفحه  فرود وجود داشته باشد تا به بازدید کننده اطلاعات لازم را بدهد. صفحه تشکر: بعد از اینکه موفق شدید بازدید کننده را قانع کنید تا اطلاعاتش را در صفحه  فرود ثبت کند بهتر است یک پیغام تشکر برای او در صفحه تشکر یا پنجره ی پایانی تکمیل فرم نمایش دهید، این کار نشان می دهد که به مخاطب اهمیت می دهید. اگر کد تخفیفی برای مخاطبان و کسانی که در سایت ثبت نام می کنند در نظر دارید در این قسمت می تواند به عنوان تشکر و قدردانی آن را رائه دهید.

صفحه ورود


آنچه قبل از ایجاد صفحه فرود نیاز دارید

قبل از شروع به طراحی یک صفحه  فرود خوب باید تحقیقات لازم را انجام دهید و مخاطب و نیازهای او را بشناسید. برای شروع بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشد: شخصیت خریدار: یقینا مخاطبان شما افراد مختلف با سلیقه های مختلف هستند و در نظر گرفتن این تفاوت ها از مهمترین نکات تولید محتوا است اما بهتر است طراحی صفحه  فرود  را بر اساس مخاطب ایده آل خود انجام دهید. اگر سعی کنید گستره ی مخاطبان را بیشتر کنید و جلب نظر افراد مختلف را هدف قرار دهید به احتمال زیاد موفق نخواهید شد، بهتر است مخاطب ایده آل خود را هدف قرار دهید و تمرکز و تلاش خود را به همین یک گزینه معطوف کنید زیرا امکان گرفتن بازخورد مثبت بیشتر خواهد شد. پیشنهاد هیجان انگیز: بهتر است علاوه بر محصول یا خدماتی که ارائه می دهید یک پیشنهاد خاص و هیجان انگیز نیز برای مخاطب در نظر داشته باشید. این پیشنهاد می تواند یک کتاب الکترونیکی رایگان، وبینار، صفحه راهنما، راهنمای مقایسه یا هر چیز دیگری در مورد صنعتی که در آن فعال هستید، باشد. این پیشنهاد ویژه عامل جذب مخاطب و جلب رضایت او خواهد بود. در نظر داشتن سفر خریدار یا Buyer’s Journey: سفر خریدار یک عنوان بازاریابی و حرفه ای است که تقریبا به معنای شناخت مشتری است. سفر خریدار فرایندی است که مشتریان برای آگاهی یافتن، بررسی و خرید یک محصول طی می کنند. این فرایند شامل سه مرحله اصلی است: مرحله آگاهی، بررسی و تصمیم گیری. مرحله آگاهی: معمولا یک شخص در هنگام خرید یک نیاز یا مشکل در خود دیده است اما گاهی نه میداند دقیقا چه مشکلی دارد و نه میداند دنبال جوابی باید بگردد. شما به عنوان یک فروشنده باید راهنمای برطرف کردن نیاز مشتری باشید و حتی نیاز مشتری را در قدم اول تشخیص دهید. به طور مثال اگر شما فروشنده ی لوازم آرایشی و بهداشتی هستید، مشتری به شما مراجعه می کند و می گوید پوست کدری دارد یا از شرایط پوست خود ناراضی است اما دلیل آن را پیدا نمی کند. شما به عنوان فروشنده باید اطلاعاتی داشته باشید و با توجه به ویژگی های پوستی تشخیص دهید که پوست ایشان خشک یا آلوده است، به مشتری آبرسان یا شوینده صورت معرفی کنید، در این حالت شما موفق شدید نیاز مشتری را تشخیص دهید و جوابی برایش پیدا کنید. مرحله بررسی: در این مرحله مشتری گزینه هایی برای انتخاب پیدا کرده است اما در حال بررسی بین گزینه ها است. نقش شما در این مرحله این است که با مقاله های مقایسه ای، وبینارها و فیلم ها به انتخاب او کمک کنید و او را مجاب کنید که می تواند گزینه ی انتخابی اش را از شما خریداری کند. در مثال بالا بعد از اینکه مشتری قانع شد که به خرید آبرسان نیاز دارد شما می توانید با ارائه ی برندهای مختلف و توضیحات دقیق به مشتری کمک کنید که انتخاب بهتری داشته باشد و به شما برای خرید اعتماد کند. مرحله تصمیم گیری: در این مرحله مشتری نسبت به نیاز خود آگاه است، بررسی های خود را برای خرید انجام داده است و مردد است از چه جایی محصول یا خدمات مورد نظر خود را تهیه کند. در اینجا شما می توانید با ارائه ی خدمات پس از فروش، پشتیبانی و یا تخفیف مشتری را ترغیب کنید تا شما را برای خرید انتخاب کند.

صفحه ورود


ساخت یک Landing Page عالی

ایجاد یک عنوان جذاب: باید از عنوانی استفاده کنید که بلافاصله توجه بازدید کننده را جلب کرده و او را به خواندن ادامه متن ترغیب کند. ارائه ی پیشنهاد: شما باید در کوتاه ترین زمان ممکن پیشنهاد خاص خود را که باعث جلب نظر مخاطب شده و شما را از رقبا متمایز می کند، ارائه دهید. در واقع به طور معمول 3-5 ثانیه طول می کشد تا بازدید کننده تصمیم بگیرد می خواهد در سایت شما بماند یا خیر، در نتیجه شما باید در 5 ثانیه ی اول او را جذب کنید. فرم اطلاعات: به گزینه هایی که در فرم می خواهید مخاطب آن را پر کند دقت کنید. گزینه های شما باید کاربردی، دقیق و کوتاه باشد تا بازدید کننده از جواب دادن به آنها خسته نشود. حذف پیمایش سایت: می توانید قابلیت پیمایش صفحه را غیر فعال کنید تا تمام تمرکز مخاطب به قسمت مورد نظر جلب شود. درج تصویر: یک عکس خوب و مرتبط می تواند بازدید کننده را ترغیب کند که زمان بیشتری در صفحه فرود بماند. درج آیکون های شبکه های اجتماعی: درج آیکون های شبکه های اجتماعی در صفحه فرود یک روش مناسب برای راهنمایی بازدید کننده است. دقت کنید که شبکه های اجتماعی در یک پنجره ی جدید باز شوند تا مخاطب بتواند با دیدن فعالیت های شما در سایر شبکه ها به شما اعتماد کند و محصولات شما را با دیگران به اشتراک بگذارد. ارائه دستورالعمل: بهتر است در صفحه فرود توضیحات کوتاهی در مورد دستورالعمل سایت بدهید تا احساس گم شدن در بازدید کننده ایجاد نکند. به طور مثال، "برای دسترسی به کتاب الکترونیکی، لطفاً فرم سمت راست را پر کنید." برای داشتن یک صفحه فرود خوب باید معتبر به نظر برسید پس سعی کنید صفحه ی شما غلط املایی یا مشکلات لود شدن نداشته باشد. کپی کردن صفحه فرود راه حل خوبی نیست چون ممکن است از اعتبار و جذابیت سایت شما کم کند. چندین بار مراحل مختلف صفحه فرود را از دید بازدید کننده چک کنید تا مشکلی نداشته باشد زیرا اولین مشکل باعث سرخورده شدن مخاطب و ترک صفحه ی سایت خواهد شد.