نحوه استفاده از بازاریابی پیام کوتاه برای درک مخاطب هدف

مدیر فنی چهارشنبه 1399/07/30


اینکه بدانید مخاطب هدف شما دقیقا چه چیزی می خواهد، می توانید ارتباط موثرتری با آنها از طریق بازاریابی پیام کوتاه برقرار کنید و در نتیجه می توانید نتایج بهتری بگیرید.


بازاریابی پیام کوتاه چیست؟


بازاریابی پیام کوتاه نوعی ارتباط سریع دیجیتالی بین صاحبان کسب و کار و مشتریان بالقوه است که به رشد و پیشرفت کسب و کارها کمک می کند. به لطف دسترسی و سهولت استفاده از آن به عنوان یک روش محبوب برای بازاریابی شناخته می شود. ارسال پیام کوتاه ابزار قدرتمندی برای تبلیغات است و در صورت استفاده صحیح از بازاریابی کوتاه، می تواند منجر به برقراری ارتباط پرسودی بین شما و مخاطبانتان شود.


بازاریابی پیام کوتاه


بازاریابی پیام کوتاه چه تاثیری دارد؟


بازاریابی پیام کوتاه این امکان را به شما می دهد که متن، لینک دعوت یا کد عضویت مورد نظرتان را باید یک حرکت برای افراد زیادی بفرستید در نتیجه با کمترین هزینه و کمترین اتلاف وقت بیشترین بازخورد را خواهید گرفت.


استفاده از پیام کوتاه برای درک مخاطب هدف


با استفاده از بازاریابی پیام کوتاه شما می توانید به هر کس که یک گوشی همراه دارد دسترسی پیدا کنید اما بهتر است برای تاثیرگذاری بیشتر مخاطب هدف خود را پیدا کنید.


مخاطب هدف کیست؟


مخاطب یا بازار هدف افرادی هستند که به خدمات یا محصولات شما نیاز دارند در نتیجه تبدیل آنها از مشتری بالقوه به مشتری بالفعل راحت تر خواهد بود. با ایجاد یک بازار هدف دیگران را از حیطه ی  بازاریابی پیام کوتاه خود کنار نمی گذارید، بلکه این کار کمک می کند تمرکز و تلاش خود را جایی معطوف کنید که بیشترین بازده را داشته باشد. به عنوان مثال شما اگر تولید کننده ی نوشابه ی انرژی زا هستید مخاطب هدف بازاریابی پیام کوتاه شما نوجوانان و ورزشکاران هستند و تمرکز شما بر جلب توجه این گروه است اما مخاطب میانسال را از روند sms marketing خود حذف نخواهید کرد.


فاکتورهای مهم برای پیدا کردن مخاطب هدف


اگر معیاری برای تشخیص مخاطب هدف ندارید و یا گستره ی مخاطب هدف شما زیاد است می توانید با استفاده از فاکتورهای زیر بازار هدف خود را محدود کنید: 1. جمعیت شناسی: اولین و بهترین راه برای تعیین مخاطب جمعیت شناسی است. جمعیت شناسی را می توانید با معیارهای سن، جنس، سطح تحصیلات، مذهب و ... انجام دهید. هنگام تبلیغ برای مخاطب هدف بر اساس جمعیت بهتر است محتوای تبلیغات خود را با توانایی ها و نیازهای آنها هماهنگ کنید.   2. روانشناسی: روانشناسی یکی دیگر از روش های تقسیم بندی مخاطب است که افراد را بر اساس مواردی مانند نگرش، ترجیحات، اهداف یا سایر معیارهای روانشناختی دسته بندی می کند. هنگام تبلیغات برای این گروه ها استفاده از نشانه هایی که به آن علاقه مند یا معتقد هستند تاثیر بیشتری بر مخاطب خواهد داشت.   3. وضعیت اقتصادی-اجتماعی: تبلیغات براساس وضعیت اقتصادی-اجتماعی ارتباط مستقیمی با هویت برند شما دارد، آیا شما کالایی لوکس دارید، یا مقرون به صرفه و ارزان هستید؟ محتوای پیام کوتاه های خود را مطابق با آن تراز کنید. به عنوان مثال اگر وسایل نقلیه لوکس و پیشرفته می فروشید پیام کوتاه های تبلیغاتی خود را با اعلام تخفیف شروع نکنید.   4. جغرافیا: مهم است که پیامک های تبلیغاتی خود را در منطقه ای ارسال کنید که به شما نزدیک باشد تا بتوانید مشتریان محلی جذب کنید.   5. رفتار: تقسیم بندی مخاطب بر اساس رفتار ترکیبی از فاکتور جمعیت شناسی و روانشناسی است. رفتار مصرف کننده معیار قابل سنجشی است مانند الگوی خرید و یا وفاداری به یک برند. جمع آوری این اطلاعات از مشتریان در نتیجه ی بازاریابی تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت. به عنوان مثال اگر مشتری دارید که هر ماه لنزهای زیبایی یک برند خاص را خریداری می کند، می توانید تبلیغات محلول لنز یا رسیدن لنزهای جدید را برای او بفرستید. بازاریابی پیام کوتاه


ارسال پیام های هدفمند برای مخاطبان


حالا که مخاطب هدف را تعیین کرده اید چه نوع پیام هایی در طی بازاریابی پیامکی باید برای آنها ارسال کنید؟ اولین قدم برای تصمیم گیری بهتر در این مورد این است که خود را جای مشتریان قرار دهید. مخاطبان شما به دنبال چه چیزی هستند؟ چه مشکلی از آنها می توانید حل کنید؟ چه چیزی می توانید برای آنها فراهم کنید که کس دیگری ارائه نداده است؟ وقتی شناخت بهتری از نیازها و خواسته های مشتریان پیدا کردید می توانید دقیق تر به آنها جواب دهید. ترفندهای زیر به شما کمک می کند که بدانید باید چه چیزی را دقیقا به مخاطب هدف پیشنهاد کنید:


نظرسنجی


استفاده از پیام کوتاه به عنوان یک ابزار ارتباطی دو طرفه این امکان را برای شما فراهم می کند که به طور منظم درباره ی محتوایی که ارسال می کنید، بازخورد بگیرید در نتیجه می توانید از مشتری نظرسنجی کنید که مایل است چه محتوایی را دریافت کند.


پیام رسانی دو طرفه


در فرآیند بازاریابی پیام کوتاه تیم پشتیبانی می تواند تاثیر تبلیغات شما را چند برابر کند. تیم پشتیبانی می تواند پاسخگوی سوالات مشتریان باشد و بازخورد های هر تبلیغ را دریافت و ثبت کند.


تست A / B


دقت کنید که مشتریان شما به چه نوع محتوایی علاقه دارند. برای آزمایش دو کمپین مختلف راه اندازی کنید. در پیام "A " یک لینک پیوند به شبکه های اجتماعی ارسال کنید و در پیام "B " لینک وبلاگ یا وب سایت خود را ارسال کنید. با استفاده از پیگیری لینک هایی که در پیامک درج شده می توانید میزان تأثیر واقعی بازاریابی پیام کوتاه خود را بر اساس افرادی که لینک شما را باز کرده اند، ببینید.  


سخت گیری در پیدا کردن مخاطب هدف بازاریابی پیام کوتاه


همانطور که قبلاً اشاره کردیم تعیین مخاطب هدف ابزاری برای اطمینان از بازده تبلیغات و بازاریابی پیامکی شماست. گفتن "این را بخرید زیرا خوب است" کافی نیست پس شما باید علاوه بر تعیین مخاطب هدف از آنها شناخت نیز داشته باشید و بر اساس نیاز و خواسته های مخاطب اقدام کنید. وسواس در پیدا کردن مخاطب هدف باعث کاهش گزینه های شما می شود پس بهتر است به جای حساسیت در جزئیات یک بازه برای مخاطبان هدف خود پیدا کنید. به طور مثال برای تعیین مخاطب هدف می توانید بگویید جوانان بین 18 تا 25 سال نه فقط افراد 22 ساله یا کسانی که بین 3 تا 5 میلیون درآمد ماهیانه دارند نه فقط اشخاصی با درآمد ماهیانه ی 5 میلیون.  


پیشنهادات نهایی برای شرکت در بازاریابی پیام کوتاه


بازاریابی پیام کوتاه یک روش خوب، به صرفه و به روز برای ارتباط گرفتن با مخاطب است اما باید مخاطب خود را دقیق بشناسید، بدانید مایل است چه محتوایی دریافت کند و چه چیزی بخرد و در نهایت اینکه بتوانید پیام های ارسالی را شخصی سازی کنید اهمیت زیادی در موفقیت شما دارد.