پیدا کردن مخاطب هدف با بازاریابی پیامکی

مدیر فنی چهارشنبه 1399/07/30


در عصر دیجیتال با وجود انبوهی از اطلاعات موجود در اینترنت که در یک لحظه قابل دسترسی هستند جلب توجه افراد به کالایی کمیاب و گرانبها تبدیل شده است. با انتقال توجه ازصفحه ی تلویزیون به صفحه ی تلفن همراه، مشاغل باید سازگار شوند و درک کنند که کانون توجه مشتریانشان کجاست و کجا باید مخاطب هدف را پیدا کنند. در اقتصاد امروز به ویژه در فضای رقابتی آنلاین جذب مخاطب هدف اهمیت بسیاری دارد و بازاریابی پیامکی به کسب و کارها اجازه می دهد تا از طریق تعامل مستقیم روی تلفن همراه خود را به مخاطبان برسانند.


مخاطب هدف


مخاطب هدف چه می خواهد؟


دانستن آنچه مخاطب شما می خواهد بشنود موضوعی است که بسیاری از شرکت ها در نظر گرفتن آن کوتاهی می کنند. شناسایی، ارزیابی و درک مخاطبان برای ایجاد یک کمپین موفق و برقراری ارتباط موثر بسیار حیاتی است. قبل از اجرای هر استراتژی بازاریابی هدفمند باید بدانید که مخاطب هدف شما کیست و چه نیازهایی دارد.  


مخاطب هدف چیست و چرا اهمیت دارد؟


مخاطب هدف گروهی از افراد هستند که یک محصول یا خدمات برای آنها طراحی شده و کارآمد خواهد بود. به عنوان مثال، یک کسب و کار برای ارائه راه حل برای یک مشکل وجود دارد اما ممکن است همه به این راه حل نیاز نداشته باشند بنابراین آنها به جای تلاش برای فروش راه حل به همه تلاش می کنند مخاطب هدف خود را پیدا کنند تا بیشتر و بهتر بتوانند محصول خود را بفروشند. اگر یک مخاطب و بازار خاص را هدف قرار دهید تعامل بین شما و مشتری بیشتر می شود، برندتان شناخته می شود و هوشمندانه تر به تولید می پردازید. بازاریابی هدفمند به مشاغل این امکان را می دهد به سمت بازاری که خرید در آن بیشتر است حرکت کنند. تبلیغات در یک سطح گسترده از رایج ترین ترفندهای بازاریابی است اما ممکن است گران تمام شود و علی رغم دیده شدن بازده مورد نظر را از آن نگیرید. بازاریابی دیجیتال و برقراری ارتباط آنلاین با مشتری نه تنها مقرون به صرفه است بلکه کارآمد، یکپارچه و خودکار است. بازاریابی پیامکی به دلیل داشتن ویژگی شخصی سازی می تواند یک روش برای پیدا کردن مخاطب هدف و برقراری ارتباط آسان با آنها باشد.


مخاطب هدف


مخاطبان هدف شما می خواهند چه چیزی بشنوند؟


بازاریابی پیامکی یک نوع ارتباط کاربر پسند و راحت است که برای بسیاری مورد استفاده و آشنا است. در بیشتر مواقع مشتریان چیزی بیش از یک مرحله فروش از یک شرکت نمی خواهند و ارائه ی محتوای کامل و قابل اجرا در بازاریابی پیامکی می تواند بسیار کارآمد و کافی باشد زیرا شما در قالب یک پیام کوتاه مفید و مختصر در تلفن همراه مشتری حضور پیدا می کنید و به او یک پیشنهاد هیجان انگیز می دهید.  


اهمیت زمان در بازاریابی پیامکی


چقدر و در چه زمان هایی مجاز به فرستادن پیامک تبلیغاتی هستیم؟ با توجه به شغل شما این عدد متفاوت خواهد بود اما یقینا هیچکس دوست ندارد هفته ای سه مرتبه از یک برند پیامک تبلیغاتی دریافت کند یا 4 صبح یا 3 عصر با صدای پیامک تبلیغاتی از خواب بپرد. بهترین زمان برای ارائه کردن محصولات پایان فصل یا در شروع مناسبت هاست، اگر شما یک سوپر مارکت هستید می توانید برای شروع ماه رمضان روی اجناس خود یک تخفیف پیشنهاد کنید یا اگر فروشگاه لباس دارید پایان اسفند و یا در ابتدای پاییز زمان مناسبی برای ارائه ی پیشنهادات مختلف به مشتری است. بهتر است برای ارسال پیامک تبلیغاتی از سامانه ای استفاده کنید که امکانات زیر را داشته باشد:



  • ارسال پیامک انبوه

  • ارسال پیامک زمان دار

  • گزارش پیامک های رسیده

  • نظرسنجی و مقایسه

  • دفترچه تلفن پیشرفته

  • ارسال پیامک مناسبتی

  • پشتیبانی آنلاین

  • امکان دسته بندی

  • ارسال پیامک بر اساس سن و جنسیت

  • پیشنویس کردن متون پیام کوتاه

  • رابط کاربری خوب

    هر چه پیام شما حاوی زبان و اطلاعات شخصی تر باشد تاثیر گذاری شما روی مخاطب هدف بیشتر خواهد بود. اگر بتوانید مخاطب هدف را در بازاریابی پیامکی محدود کنید و دقیقا مشخص کنید که محصول شما مناسب چه اشخاصی هست موفق تر خواهید بود. ارائه ارتباطات سفارشی به مخاطبان می تواند تاثیرگذاری شما را بیشتر کند. می تواند از مشتریان خود بپرسید مایل هستند از تخفیف های شما از چه طریقی اطلاع پیدا کنند؟ ارسال پیامک، ایمیل، بروشور، تماس تلفنی؟ شما می توانید یک سامانه پیامکی برای مشتریان طراحی کنید که صرفا برای بازاریابی و ارسال پیامک تبلیغاتی نباشد، می توانید در سامانه ی خود با مشتری ارتباط بگیرید و گاهی آنها را از تخفیف و پیشنهادات خود آگاه کنید. محتوای پیشنهادی زیر می تواند یک مشتری تازه و معمولی را به یک مشتری دائمی تبدیل کند.



  • تبریک در مناسبت های مختلف

  • تبلیغ و ارائه ی اطلاعات مرتبط

  • اعلام تولید و اتفاقات جدید

  • ارائه ی گزینه های نظرسنجی

  • یادآوری خدمات مشتریان و پشتیبانی

  • اعلام تخفیف های خاص برای مشتریان وفادار

مخاطب هدف


تشخیص مخاطب هدف


دو عامل اصلی که باید در شناسایی مخاطب هدف خود در نظر بگیرید عبارتند از:



  • چه کسی به محصول یا خدمات شما نیاز دارد؟

  • چه کسی به احتمال زیاد آن را خریداری می کند؟

تئوری " پنج مدل مخاطب هدف" ویژگی های اصلی را توصیف می کند که باید هنگام شناسایی مخاطب مطلوب کسب و کار در نظر بگیرید. هنگام ارزیابی بازارهای بالقوه امتیازدهی به هر کدام از این پنج گروه می تواند به شما کمک کند که تشخیص دهید کدام مخاطب بیشترین هماهنگی را با تجارت شما دارد.  




  1. حجم بازار


  اندازه بازار (افراد ، گروه ها ، سازمان ها و غیره) چقدر است؟ آیا دامنه این بازار با گذشت زمان پایدار است؟ آیا بازار در حال رشد است و با چه سرعتی؟  




  1. توانگری


این بازار تا چه مقدار می تواند هزینه کند؟ این بازار تا چه مقدار می تواند روی کسب و کار شما هزینه کند؟  




  1. مزایا


کسب و کار شما چه مزیتی برای این بازار دارد؟ بازار چقدر اشباع شده است و چرا مخاطب باید شما را نسبت به سایر رقبا انتخاب کند؟ این بازار در حال حاضر چقدر وفاداری نشان می دهد؟  




  1. دسترسی


چقدر تجارت شما برای مخاطبان هدف قابل دسترسی است؟ چگونه شرکت شما تجربه ای امن، راحت و بدون دردسر را برای مخاطبان فراهم می کند؟  




  1. اهمیت


محصول شما چگونه نیازهای این مخاطبان را برآورده می کند؟ پیشنهادات شما چقدر با نیاز بازار مطابقت دارد؟ مشکلی که برای این بازار حل می کنید چقدر بزرگ است و حل آن چقدر اهمیت دارد؟ آیا راه حل شما برای این مشکل مناسب است و آیا همه ی نیازها را برآورده می کند؟  


چگونه خود را برای حضور در بازارهای خاص آماده کنیم؟



  1. با توجه به مشتری های فعلی خود اهداف و انتظاراتتان را مشخص کنید.

  2. رقبا و آنچه ارائه می دهند را ارزیابی کنید.

  3. پیشنهادات خود را مقایسه و تحلیل کنید.

  4. بازارهای خاص را که علاقه مند به محصولات شما هستند و می توانند مشتری بالقوه باشند شناسایی کنید.

  5. درباره چگونگی هدف قرار دادن این بازارها از طریق کانال های مربوطه تحقیق کنید.

  6. با مخاطب هدف ارتباط برقرار کنید.

  7. از مخاطبان بخواهید انتظارات و انتقاداتشان را بیان کنند.

  8. بر اساس این تجزیه و تحلیل مشخصات مخاطبان هدف خود را پیدا کنید.

  9. موارد فوق را مرتباً ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که با اهداف کسب و کارتان منطبق است.

  رفتار مخاطب خصوصاً در عصر تکنولوژی به سرعت تغییر می کند. فراوانی مطالبی که به طور شبانه روزی به راحتی قابل دسترسی است به این معنی است که مخاطبان تمایل دارند تمرکز خود را به سرعت با دسترسی اطلاعات تغییر دهند. بنابراین مشاغل همیشه برای جلب توجه مخاطبان هدف خود در حال رقابت هستند. بر این اساس تجزیه و تحلیل مخاطبان هدف باید یک روند پویا و همیشه در حال تحول باشد تا با این تغییرات مطابقت داشته باشد. بررسی و ارزیابی منظم می تواند تعیین کند که آیا کمپین ها به موفقیت خود ادامه می دهند یا اینکه نیاز به باز تولید و هدایت مجدد دارند.