طراح UX کیست و چه کاری انجام می دهد؟

مدیر فنی چهارشنبه 1399/07/30

طراحی UX چیست و یک طراح UX در واقع چه کاری انجام می دهد؟ در این مطلب ما سعی داریم این ابهامات را برای کسانی که هیچ اطلاع و تصوری از UX و این عنوان شغلی ندارند رفع کنیم و هم برای مبتدیانی که تازه کار در حوزه ی طراحی UX را شروع کرده اند توضیحاتی ارائه دهیم.


طراحیUXچیست؟

قبل از اینکه به چگونگی کار یک طراح بپردازیم بهتر است بدانیم طراحی چیست و منظور از دقیقا چه چیزی است؟در واقع مخفف واژه یUser Experience به معنای تجربه ی کاربراست. تجربه ی کاربر (UX ) اصطلاحی است که دان نورمن در اوایل دهه ی نود ابداع کرد و به معنای همان حسی است که در زمان استفاده از یک محصول داریم. طراحی UX بر تعامل بین کاربران با محصولات و خدمات روزمره مانند وب سایت ها، برنامه ها و حتی یک دستگاه های قهوه جوش تمرکز دارد. از زمان ایجاد این اصطلاح طراحی UX مترادف با کسب و کار خوب بوده است زیرا فقط آن دسته از محصولات و خدمات که تجربه کاربری خوبی ارائه می دهند در بازار موفق می شوند و با توجه اهمیت این قاعده تقاضا برای استخدام طراحان UX افزایش یافته است. یک طراحی UX خوب، یک وب سایت حرفه ای را به دنبال دارد و جذب مشتری یکی از نتایج همین روند است.


طراح ux


طراحیUXدر عمل

بیاید تصور کنیم در یک سایت قصد خرید کفش را دارید، در دسته بندی کفش 300 جفت کفش می بینید اما فیلتری برای محدود کردن نتایج جستجو ندارید پس باید بین 300 جفت کفش که احتمالا 150 جفت آنها بی ربط به انتخاب شما هستند بگردید، پس از انتخاب باید یک فرم 5 صفحه ای را برای اشتراک در سایت و ثبت خرید پر کنید و در نهایت به این نتیجه برسید که کار طاقت فرسایی بود و کاش حضوری خرید می کردید!

این همان چیزی است که به آن یک تجربه کاربری بد می گویند. فقط در وب سایت ها اعمال نمی شود بلکه هر وسیله ای که استفاده از آن سخت و زمان بر باشد و موجب سرخوردگی و ناراحتی مصرف کننده شود در حوزه ی شکست خورده محسوب می شود.

طراحی ux


یک طراح UX چه کاری انجام می دهد؟

فرد بیچر نقش طراح را به زیبایی بیان می کند، او معتقد است یک طراح وظیفه دارد تا محصولات و فناوری های جدید را برای انسان ها قابل استفاده، لذت بخش و ساده کند. به نظر بیچر مهمترین وظیفه یک طراح این است که از کاربر نهایی یا مشتری دفاع کند و در طراحی تجربه کلی کاربر را در نظر بگیرد. در عنوان شغلی طراح نقش های تخصصی زیادی وجود دارد و ممکن است در حوزه های مختلف از ساخت یک گوشی موبایل تا یک تختخواب تخصص شما مورد استفاده قرار بگیرد و انتظار می رود توانایی انجام کارهای زیر را به عنوان یک طراح داشته باشید:

انجام تحقیقات

تست تجربیات احتمالی کاربران

معماری اطلاعات یک محصول

طراحی بر اساس نیاز کاربران

تولید نمونه های اولیه

انجام آزمایشات نهایی



وظایف اصلییک طراح UX

به عنوان یک طراح علاوه بر توانایی های بالا شما باید در هر مرحله از طراحی محصول آن را از نظر تجربه ی کاربر تست کنید و در مرحله ی طراحی بصری مطمئن شوید که محصول مورد توجه مصرف کننده باشد و بشود از ظاهر محصول نحوه ی استفاده ی آن را حدس زد.

انجام تحقیقاتمرحله اولیه در فرآیند طراحی ;انجام تحقیقات کاربر و به خصوص تحقیقات میدانی است. فرض کنید شما قصد طراحی یک فست فود را دارید، سوالات اصلی شما در طراحی اولیه رنگبندی، ایجاد فضای خصوصی، سایت برای سفارش آنلاین، پیک و ... خواهد بود. انجام این تحقیقات به شما این امکان را می دهد که به عنوان یک طراح نیازها را به طور دقیق تشخیص دهید و بتوانید از نقایص موجود در سایر برندها یک نقطه ی قوت پیدا کنید.

شخصیت سازی و معماری اطلاعاتدر نظر گرفتن نیازهای احتمالی اشخاص مختلف در فرایند طراحی اهمیت بسیاری دارد. در مثال فست فود ممکن است مشتری شما مدیر 40 ساله ای باشد که رژیم دارد و مایل است سالاد خود را با استفاده از نرم افزار مخصوص سفارش دهد تا در وقت صرفه جویی کند.

در مرحله ی بعد شما با استفاده از این شخصیت سازی به برطرف کردن نیاز این مشتری 40 ساله فکر خواهید کرد. تهیه منطقی ترین طرح و سازماندهی محتوا بر اساس آن همان چیزی است که به آن معماری اطلاعات می گویند. یک معمار اطلاعات خوب اطمینان حاصل می کند که کاربر می تواند به راحتی آنچه را که به دنبال آن است پیدا کند.

طراحی بر اساس نیاز کاربراندر این مرحله شما باید خود را جای کاربر قرار دهید و به جای او ببینید، بشنوید و عمل کنید تا به طور دقیق و جزئی بتوانید یک طراحی خوب انجام دهید و رضایت مصرف کننده را جلب کنید. طی کردن این فرایند به شما کمک می کند با کمترین هزینه بیشترین اطلاعات را دریافت کنید.

نمونه سازی اولیهمنظور از نمونه ی اولیه ساخت یک نسخه ی کوچک از محصول مورد نظر شماست که امکان شبیه سازی و انجام تست کاربر توسط طراح را فراهم می کند. نمونه های اولیه می توانند کاغذی یا ماکت های حرفه ای با مواد مقاوم باشند، مهم این است که بتوان تست های لازم را روی آن انجام داد و نتایج را از دید یک مصرف کننده بررسی کرد.

طراحی بصریبعضی از طراحان در طراحی بصری نیز تخصص دارند اما معمولا این طراحی ها تحت رابط کاربری قرار می گیرد. بنابراین فرم نهایی، رنگبندی، آیکون ها و تایپوگرافی معمولاً توسط یک طراح انجام می شود.

آخرین نکته قابل ذکر این است که کار طراح پس از عرضه محصول به پایان نمی رسد. اصلاحات، تغییرات کوچک، بازنگری نسخه های جدید، ثبت بازخوردها برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل برای اطلاعات، جزئی از روند طراحی است که ممکن است طولانی شود و تکراری به نظر برسد.

طراح UXبه چه مهارت هایی نیاز دارد؟با چنین گستره ی وسیعی از وظایف یک طراح باید مجموعه ای از مهارت ها و توانایی ها را داشته باشد. علاوه بر مهارت های فنی و طراحی مانند فریم وایر، نمونه سازی و تفسیر داده ها و بازخوردها، طراحان به مهارت های اجتماعی خاصی هم نیاز دارند.

سازگاری، برقراری ارتباط، همدلی، حل مسئله و کار گروهی همه از این دسته مهارت های اجتماعی لازم هستند. به عنوان یک طراح مهم است که شما بتوانید به طور موثر با اطرافیان خود همکاری کنید از مشتریان گرفته تا توسعه دهندگان و طراحان همکار.

طراحی یک مسیر شغلی جذاب، متنوع و بسیار رضایت بخش است که می توانید در آن نبوغ و استعدادهای خود را شکوفا کنید.