گوگل کنسول چیست و چرا برای وب سایت کسب و کارتان مهم است

مدیر فنی دوشنبه 1399/08/26

اسم گوگل کنسول را شنیدید؟ می دانید کارکرد گول کنسول چیست و چرا انقدر برای کسب و کار مهم است؟

گوگل در یک روز بیش از پنج میلیارد جستجو را پردازش می کند. اگر چه سایت شما در هر جستجو نمایش داده نمی شود اما ضروری است که رتبه بندی و عملکرد سایت خود را در گوگل به طور مداوم بررسی کنید زیرا ارتباط مستقیمی با پیشرفت کسب و کار شما دارد. با استفاده از گوگل کنسول (Google Search Console) می توانید به صورت رایگان بر عملکرد سایت خود در گوگل نظارت داشته باشید. در ادامه ی این مطلب قصد داریم بگوییم گوگل کنسول چیست و چطور می توانید از آن برای افزایش رتبه ی سایت خود در گوگل استفاده کنید.

گوگل کنسول چیست



گوگل کنسول چیست


Google Search Console یک سرویس رایگان است که توسط  گوگل ارائه شده و قبلاً Google Webmaster Tools  نام داشت که در می 2015 اسم آن به گوگل سرچ کنسول تغییر پیدا کرد. این سرویس به شما کمک می کند وضعیت و رتبه ی سایت خود را در گوگل پیگیری، نظارت و عیب یابی کنید. به طور کلی می توان گفت اگر صاحب یک سایت هستید ثبت نام در گوگل کنسول برای شما ضروری است. در ادامه می بینیم که مزایای گوگل کنسول چیست .

مزایای استفاده از گوگل کنسول چیست


 

اجازه دهید در ادامه ی پاسخ به سوال " گوگل کنسول چیست " در مورد کارهایی که این سرویس می تواند برای سایت شما انجام دهد حرف بزنیم:

ثبت سایت در گوگل برای شناسایی سریع تر محتوای سایت شما توسط موتور جستجوی گوگل.

کمک به فهرست بندی و نمایه سازی مطالب سایت.

انجام عیب یابی های ساده مانند بررسی سازگار بودن سایت شما در مرورگرهای موبایلی.

بررسی مشکلات امنیتی سایت و تنظیمات دستی مورد نیاز.

مشاهده سایت هایی که از لینک سایت شما استفاده کرده اند و یا به آن لینک داده اند.

بررسی رتبه ی سایت خود در موتور جستجوی گوگل و دفعاتی که گوگل شما را به عنوان نتیجه ی جستجو به کاربر پیشنهاد داده است.

مشاهده کلمات کلیدی که یک کاربر با جستجوی آن به سایت شما رسیده است.

باید گفت مهمترین مزیت گوگل کنسول این است که هرکسی می تواند از آن استفاده کند. گوگل این سرویس را برای کاربران مختلف با هر میزان تجربه و مهارت طراحی کرده است. به طور مثال اگر به عنوان صاحب یک کسب و کار مدیریت یک سایت را دارید می توانید با استفاده از گوگل کنسول سایت خود را به گوگل معرفی کنید، رتبه ی سایت خود را ارتقا دهید و عملکرد سایت را با استفاده از این سرویس بررسی کنید. اگر شما یک متخصص سئو هستید گوگل کنسول این امکان را به شما می دهد که مشکلات فهرست بندی و نمایه سازی یک سایت را پیدا کنید، کلمات کلیدی را بررسی کنید و مشکلات لینک برگشت و موارد اینچنینی را برطرف کنید.

گوگل کنسول چیست


نحوه ثبت نام سایت در گوگل کنسول

در چهار مرحله می توانید سایت خود را در گوگل کنسول ثبت کرده و از امکانات بی نظیر آن استفاده کنید.


  1. از این آدرس وارد گوگل کنسول شوید.




اگر در گوگل اکانت دارید یا از جیمیل (Gmail) استفاده می کنید گوگل به طور خودکار شما را وارد سیستم می کند. با توجه به نوع کسب و کار شاید مایل باشید چندین نفر به اطلاعات گوگل کنسول شما دسترسی داشته باشند، در این صورت بعداً می توانید اعضای تیم را به عنوان مالک یا کاربر سایت خود از این قسمت به لیست اضافه کنید. علاوه بر این می توانید با توجه به فعالیتی که مایلید هر فرد انجام دهد میزان دسترسی دیگران را تنظیم و محدود کنید.


  1. نوع سایت خود را مشخص کنید.




در این قسمت گوگل از شما می خواهد نوع " property" سایت خود را مشخص کنید. property در لغت به معنای مالکیت و دارایی است اما در اینجا به معنای سایت یا نوع سایت است و شما می توانید برای مشخص کردن نوع سایت خود یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

دامنه

اگر سایت خود را به صورت دامنه ثبت کنید گوگل تمام پروتکل HTTP و HTTPS و زیر دامنه های www را به عنوان سایت شما شناسایی می کند و فقط کافیست آدرس خود را به این صورت example.com ثبت کنید. به عنوان مثال با استفاده از این گزینه گوگل کنسول تمام آدرس های زیر را با هم مطابقت می دهد:

http://example.com/shoes/1234

https://example.com/shoes/1234

http://www.example.com/shoes/1234

http://support.m.example.com/shoes/1234

 

URL prefix

اگر قصد دارید سایت خود را در بخش  URL prefix ثبت کنید باید آدرس سایت خود را به صورت کامل و به شکل http://YourDomain.com وارد کنید. در این حالت تنها URL که وارد کردید در کنسول گوگل ثبت می شود و اگر قصد ثبت سایر زیر دامنه ها را دارید باید به صورت جداگانه و تک به تک این کار را انجام دهید.

 


  1. اثبات مالکیت سایت




پس از اینکه نوع سایت خود را مشخص کردید باید مالکیت خود را برای گوگل اثبات کنید. بسته به نوع ثبت سایت روش های مختلفی برای اثبات مالکیت وجود دارد، به طور مثال اگر قصد دارید از روش URL prefix برای ثبت سایت استفاده کنید باید از طریق دانلود HTML ثبت نام انجام دهید اما اگر قصد دارید از روش Domain استفاده کنید باید یک فایل DNS ارسال کنید.

یادآوری این نکته ضروری است که روش تأیید مالکیت شما باید معتبر و فعال باقی بماند یعنی اگر یک رکورد DNS یا فایل HTML ارسال کردید نمی توانید آن را حذف کنید. ممکن است روند تایید مالکیت شما توسط گوگل طول بکشد در نتیجه اهمیت دارد که اطلاعاتی که ارسال کردید در طولانی مدت در دسترس باشند.

 


  1. تایید مالکیت سایت




پس از تایید مالکیت سایت می توانید از امکانات مختلف سرویس کنسول گوگل استفاده کنید.