اهمیت انتخاب کلمه کلیدی و راهنمایی برای پیدا کردن کلمه مناسب

مدیر فنی دوشنبه 1399/09/24

گوگل به طور مرتب بروزرسانی هایی در مورد الگوریتم خود ارائه می دهد اما سالهاست یک فاکتور برای بهینه سازی سئو سایت ثابت مانده است و آن هم استفاده از کلمه کلیدی مناسب در تولید محتوا است. در واقع در تمام این سال های یک نیاز اساسی برای بازاریابان فضای دیجیتال ثابت مانده است و آن هم چگونگی انتخاب کلمه کلیدی است.

انتخاب کلمه کلیدی چه اهمیتی دارد؟


جستجو برای انتخاب کلمه کلیدی فرآیندی مهم جهت تجزیه و تحلیل اصطلاحات محبوب و مورد استفاده ی کاربران موتورهای جستجو است که معمولا برای بهینه سازی سئو و ارتقا ربته سایت در موتورهای جستجو انجام می شود. انتخاب کلمه کلیدی علاوه بر اهمیتی که در بهبود سئو دارد می تواند به شما جهت پیشبرد استراتژی های بازاریابی و بخصوص بازاریابی تولید محتوا کمک کند. در واقع شناسایی و انتخاب کلمه کلیدی مناسب راهی برای شناسایی نیاز مخاطب و اقدام جهت رفع آن است. جستجو در مورد کلمه کلیدی به شما می گوید که افراد به چه موضوعاتی اهمیت می دهند و با فرض اینکه شما از ابزار سئوی قدرتمندی استفاده می کنید، این موضوعات در بین مخاطبان شما چقدر محبوب هستند و شما تا چه میزان در جذب مخاطب با استفاده از انتخاب کلمه کلیدی و تولید محتوا در مورد آن موفق عمل کردید.

کلمه کلیدی



انتخاب کلمه کلیدی برای بهبود سئو


برای اینکه یک دیدگاه کلی در مورد انتخاب کلمه کلیدی برای تولید محتوا و بهبود سئو داشته باشید بهتر است در ابتدا یک لیست از موضوعات مرتبط با حوزه ی کاری خود که می خواهید بر اساس آنها تولید محتوا انجام دهید، تهیه کنید.


  1. پیدا کردن موضوعات مرتبط




10-15 موضوع مرتبط پیدا کنید و آنها را بر اساس اهمیت و اولویت رتبه بندی کنید و سپس برای هر موضوع چند کلمه کلیدی جستجو و انتخاب کنید. اگر هنوز نمی دانید دقیقا باید دنبال چه موضوعی بگردید خود را به جای مخاطبان خود قرار دهید. مایلید چه کسانی از سایت یا وبلاگ شما بازدید کنند؟ چه مطالبی تا به حال بیشترین بازخورد را داشته و مخاطب بیشتری برای شما جذب کرده است؟ عنوان دقیق کسب و کار شما چیست؟ چه فعالیت هایی با کسب و کار شما مرتبط است؟ به طور مثال اگر یک شرکت فروش نرم افزار بازاریابی هستید موضوعات زیر می تواند برای شما مناسب باشد:

بازاریابی جذب مخاطب

وبلاگ نویسی

بازاریابی از طریق ایمیل

موتورهای جستجو

بازاریابی شبکه های اجتماعی

تجزیه و تحلیل بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی


  1. پیدا کردن کلمه کلیدی مرتبط




در مرحله ی بعد و پس از تهیه یک لیست از موضوعات مورد نظر خود بهتر است برای هر موضوع چند کلمه کلیدی پر کاربرد پیدا کنید. انتخاب کلمه کلیدی به شما کمک می کند کاربرانی که در موتورهای جستجو مشغول تحقیق هستن را به سایت یا وبلاگ خود راهنمایی کنید. به طور مثال برای موضوع "اتوماسیون بازاریابی" شما می توانید کلمات کلیدی زیر را مد نظر قرار دهید:

انواع ابزارهای اتوماسیون بازاریابی

نحوه استفاده از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

چگونه تشخیص دهم که آیا به نرم افزار اتوماسیون بازاریابی نیاز دارم یا خیر؟

اجرا اتوماسیون بازاریابی از طریق ایمیل

برترین ابزارهای اتوماسیون بازاریابی


  1. انتخاب کلمه کلیدی پر مخاطب




انتخاب کلمه کلیدی را باید بر اساس کلماتی که فکر می کنید مشتریان بالقوه ممکن است از آنها برای جستجوی محتوای مرتبط با حوزه ی کاری شما استفاده کنند، انجام دهید. پس از پیدا کردن یک لیست کامل از کلمات کلیدی می توانید آنهایی که کاربرد کمتری دارند را حذف کرده و یا موقتا کنار بگذارید و از گزینه های پرکاربردتر استفاده کنید. یک روش هوشمند دیگر برای پیدا کردن کلمات کلیدی بیشتر و مناسب تر این است که بفهمید سایت شما در حال حاضر برای چه کلمات کلیدی مورد توجه قرار گرفته است. برای انجام این کار شما به نرم افزار تجزیه و تحلیل وب سایت مانند Google Analytics یا گزارش منابع مانند HubSpot نیاز دارید. به این ترتیب می توانید با آنالیز وضعیت سایت خود با استفاده از این ابزارها کلمات کلیدی که بیشترین مخاطب را به سمت سایت شما راهنمایی کرده است شناسایی کنید.

کلمه کلیدی





  1. ارائه ی محتوای هدفمند




همانطور که می دانید زمانی که یک مخاطب در سایت شما سپری می کند بر ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو تاثیر دارد. پس از یافتن کلمه کلیدی مناسب بهتر است بر محتوایی که مخاطب مایل است دریافت کند تمرکز کنید. به طور مثال شما قصد دارید بر اساس کلمه کلیدی "چگونه یک وبلاگ راه اندازی کنیم" یک محتوا منتشرکنید. در تولید این محتوا باید جهت گیری و نیاز مخاطب را نیز در نظر بگیرید، اینکه مخاطب می خواهد مطلبی بر اساس راه اندازی یک وبلاگ مطالعه کند و یا به راهنمایی برای انتشار پست نیاز دارد و یا می خواهد بداند چطور یک وبلاگ متصل با سایتش ایجاد کند. بهتر است با جستجو کلمه کلیدی مورد نظر خود در گوگل و دیدن نتایج مشاهده کنید که مخاطب بیشتر مایل به دریافت چه محتوایی است.

نکاتی برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب




  1. سه عامل اصلی برای انتخاب کلمه کلیدی خوب در نظر بگیرید.




مرتبط بودن: گوگل محتوای شما را از نظر ارتباط درجه بندی می کند زیرا سایت و مطلب شما باید به عنوان یک منبع موثق به مخاطب معرفی شود.

اعتبار: برای اینکه به عنوان یک منبع خوب به مخاطب معرفی شوید باید با ارائه ی محتوای مفید و غنی سازی مطالب سایت به یک سایت معتبر تبدیل شوید.

محبوبیت: کلمه کلیدی که انتخاب می کنید باید محبوب و پرکاربرد باشد و طبیعی است اگر کسی کلمه کلیدی مورد نظر شما را جستجو نکنید سایت شما نیز بازدیدی دریافت نخواهد کرد.


  1. از کلمات کلیدی عمومی و اختصاصی در کنار هم استفاده کنید.




در هر محتوایی می توان کلمات کلیدی عمومی و اختصاصی را مشخص کرد. برای اینکه محتوای شما بیشتر در موتورهای جستجو نمایش داده شود بهتر است از این کلمات به صورت ترکیبی استفاده کنید. به عنوان مثال:

"چگونه می توان یک پست عالی در وبلاگ نوشت" و "وبلاگ نویسی" دو عبارت مرتبط هستند اما ترافیکی که شما از عبارت "نحوه نوشتن یک پست عالی در وبلاگ" دریافت می کنید بسیار بیشتر خواهد بود.


  1. در مورد کلمات کلیدی مورد استفاده ی رقبای خود تحقیق کنید.




قرار نیست به این دلیل که یک سری از کلمات کلیدی توسط رقبای شما مورد استفاده قرار گرفته اند برای شما نیز خوب و کاربردی باشند. اما شما می توانید با بررسی تاثیر کلمات کلیدی مورد استفاده ی رقبای خود بر جذب مخاطب و افزایش ترافیک سایت اقدام به ارزیابی مجدد کلمات کلیدی مورد نظر خود کنید.