وب سایت چیست و چه انواعی دارد

مدیر فنی شنبه 1399/09/01

وب سایت چیست یک سوال به ظاهر ساده و عمومی است که جواب دادن به آن می تواند بسیار سخت و پیچیده باشد. وب سایت مجموعه ای از صفحات مختلف است که از اطلاعات متنی، گرافیکی، عکس یا لینک با قالب بندی های گوناگون تشکیل می شود و هدف ایجاد آن برقراری ارتباط با مخاطب و ارائه ی خدمات و اطلاعات و یا فروش و به اشتراک گذاری یک محتوا است.

وب سایت چیست



چطور به یک وب سایت مراجعه کنیم؟


برای مشاهده یک وب سایت به یک مرورگر نیاز دارید.Internet Explorer ، Safari، Firefox یا Chrome از جمله محبوب ترین مروگرها هستند. پس از ورود به یک مرورگر می توانید با وارد کردن URL و آدرس مورد نظر خود در نوار آدرس یک وب سایت را باز کنید. اگر آدرس URL وب سایت مورد نظر خود را نمی دانید می توانید با استفاده از موتورهای جستجو آدرس آن را در اینترنت پیدا کنید.

اولین وب سایت چه زمانی تاسیس شد؟


اولین وب سایت توسط تیم برنرز لی در CERN ساخته و در 6 آگوست 1991 راه اندازی شد. شما می توانید اولین وب سایت جهان را در این آدرس مشاهده کنید.

چه تعداد وب سایت در اینترنت وجود دارد؟


به طور تقریبی می توان گفت نزدیک 2 میلیارد وب سایت در اینترنت وجود دارد که البته بیشتر آنها بازدید کننده ای ندارند اما همچنان در سرشماری حساب می شوند.

تفاوت وب سایت و صفحه وب چیست ؟


در ادامه ی پاسخ به سوال وب سایت چیست بد نیست در مورد تفاوت وب سایت و صفحه وب صحبت کنیم. به طور کلی باید گفت یک وب سایت از تعداد بی شماری صفحه وب تشکیل شده است. به عنوان مثال در آدرس https://www.homais.com/pages/34434، homais.com آدرس سایت و pages/3443 آدرس یکی از صفحات وب این سایت است.

سازندگان وب سایت ها چه کسانی هستند؟


هر کسب و کار، دولت، سازمان یا شخصی می تواند یک وب سایت در اینترنت برای خود بسازد. امروزه اینترنت از میلیاردها وب سایت تشکیل شده است که توسط میلیاردها نفر ایجاد شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند. شما نیز می توانید یک وب سایت یا وبلاگ شخصی برای خود بسازید.

به عنوان یک کاربر چه کاری می توان در یک وب سایت انجام داد؟


اگر به عنوان کاربر وارد یک وب سایت می شوید می توانید از محتوایی که در آن قرار دارد استفاده کنید، مطلبی را مطالعه کنید و یا تصاویر آپلود شده در آن را ببینید و ذخیره کنید. اگر برای یافتن اطلاعات بیشتر یا انجام یک کار مشخص پیوندهای جانبی وجود دارد می توانید با کلیک کردن روی لینک های درج شده در سایت وارد یک قسمت یا حتی وب سایت جدید شوید. وب سایت های بسیاری وجود دارند که می توانید از آنها فیلم و موسیقی دانلود کنید و در قسمت های مختلف و مشخص با دیگران گفتگو کنید.

وب سایت چیست



انواع وب سایت چیست


برای اینکه جواب دقیق تری به سوال وب سایت چیست بدهیم بد نیست در مورد دسته بندی و انواع وب سایت نیز حرف بزنیم. امروزه میلیاردها وب سایت در اینترنت وجود دارد که هر کدام موضوعی خاص دارند و در یک یا چند حوزه فعالیت می کنند. در واقع یک وب سایت هم می تواند یک فروشگاه آنلاین باشد هم فضایی برای اشتراک گذاری تجربیات مشتریان در قالب عکس و ویدیو.

وب سایت بایگانی


وب سایت بایگانی وب سایتی است که از آن برای آرشیو و بایگانی کردن مطالب یک یا چند وب سایت دیگر استفاده می شود.

وبلاگ


وبلاگ وب سایتی است که غالباً توسط یک شخص ایجاد می شود تا لیستی از مطالب مورد علاقه ی خود را در آن نگهداری کند و یا در مورد آن ها مطالبی بنویسد. وب سایت میکروبلاگ نیز یکی دیگر از اشکال محبوب وب سایت وبلاگ نویسی است که تعداد کاراکترهایی را که شخص می تواند در هر پست ارسال کند محدود می کنند. توییتر نمونه ای از یک وب سایت و شبکه اجتماعی در قالب میکروبلاگ است.

وب سایت کسب و کار

یک وب سایت کاری یا شرکتی برای ایجاد ارتباط و اطلاع رسانی به اعضای شرکت، مشتریان و شرکا ایجاد می شود.

وب سایت انجمن


در این وب سایت های گاهی کل سایت یا بخشی از آن به گردهم آمدن بازدیدکنندگان با استفاده از چت یا تالار گفتگو اختصاص داده می شود. این سایت ها معمولا موضوعات مشخصی مانند بررسی تکنولوژی های روز یا کتابخوانی دارند که در آن کاربران می توانند تجربیات و نظرات خود را با یکدیگر در میان بگذارند.

وب سایت اطلاع رسانی


خبرگزاری ها و سایر وب سایت هایی که در آن اصل بر تولید محتوا و اطلاع رسانی در مورد موضوعات مختلف است در این دسته قرار می گیرند. وب سایت های اطلاع رسانی با موضوعات بسیار متنوعی در فضای اینترنت در حال فعالیت هستند.

وب سایت کسب و کار الکترونیکی


هدف اصلی این وب سایت فروش کالا یا خدماتی در بستر اینترنت است. فروشگاه های آنلاین مانند دیجیکالا و یا سایت هایی که به عنوان واسطه میان فروشنده و خریدار عمل می کنند مانند دیوار در این دسته بندی قرار می گیرند.

وب سایت های ارائه دهنده فیلم و موسیقی


یوتیوب یکی از پر مخاطب ترین وب سایت های فعال در این حوزه است که شما می توانید در آن هر موضوعی که مایلید را جستجو کنید و به صورت آنلاین به مشاهده ی انواع فیلم و ویدیو در مورد آن بپزدازید. سایت های زیادی نیز در فضای اینترنت وجو دارد که شما می توانید با استفاده از آنها به صورت قانونی یا غیر قانونی به جدیدترین فیلم های و موزیک های منتشر شده در سراسر جهان دسترسی پیدا کنید.