نرخ تبدیل یا کانورژن ریت چیست و چه اهمیتی دارد؟

مدیر فنی شنبه 1399/09/15

نرخ تبدیل یا کانورژن ریت یک شاخص کلیدی برای بررسی عملکرد بازاریابی آنلاین است. در بررسی نرخ تبدیل یک سایت نسبت بازدید کنندگان آن به کسانی که فعالیتی را در سایت انجام می دهند اندازه گیری می شود. این فعالیت یا اصطلاحا تبدیل نباید حتما به خرید منجر شود، همین که یک کاربر در سایت شما ثبت نام کند یا محتوایی را دانلود کند یک فعالیت موفق محسوب خواهد شد. بهینه سازی نرخ تبدیل یکی از جنبه های اصلی بازاریابی آنلاین و بهینه سازی رتبه در موتورهای جستجو است زیرا نرخ تبدیل بالا می تواند تأثیر قابل توجهی در جذب مخاطب و در نتیجه فروش و درآمد بیشتر داشته باشد.

تعریف نرخ تبدیل یا کانورژن ریت


نرخ تبدیل رابطه بین میزان بازدید و کلیک در یک سایت را بررسی می کند. نرخ تبدیل نشان دهنده ی فرآیندی است که در طی آن مشتری بالقوه به مشتری واقعی تبدیل می شود. این تبدیل می تواند شامل خرید یک محصول یا بارگیری یک فایل باشد.

نرخ تبدیل کانورژن ریت



نحوه محاسبه نرخ تبدیل یا کانورژن ریت


نرخ تبدیل را می توان به دو روش محاسبه کرد. یک روش محاسبه نرخ تبدیل شامل همه بازدیدهای ثبت شده از یک سایت می شود. بنابراین تمام بازدیدهای خودکار توسط ربات ها و نمایش مکرر یک صفحه توسط یک کاربر نیز در آن محاسبه می شود. این محاسبه از دقت کمتری برخوردار است مگر اینکه در آن از تجزیه و تحلیل لاگفایل استفاده شود تا بازدیدهای انجام شده توسط ربات های موتور جستجو حذف شود.

نرخ تبدیل = (تعداد تبدیل x 100٪) / (تعداد بازدید)

به عنوا مثال:

یک متخصص بازاریابی کتاب های الکترونیکی در وب سایت خود می فروشد. در هفته اول پس از راه اندازی فروشگاه وب سایت 100000 بازدید به دست می آورد و کتاب الکترونیکی وی در کل 100 بار دانلود می شوند:

نرخ تبدیل = (100 100 100)) / 100000 = 0.1

برای محاسبه دقیق تر نرخ تبدیل در این فرمول باید میزان بازدید از صفحه با میزان بازدید کنندگان جایگزین شود. به این معنی که بازدید کننده فقط یک بار شمارش می شود حتی اگر چندین بار به سایت مراجعه کند. در این روش از کوکی و آی پی کاربر برای شناسایی کاربر استفاده می شود و این امکان را به شما می دهد که بازدیدهای متعدد توسط یک کاربر را حذف کنید.

نرخ تبدیل دقیق تر = (تعداد تبدیل x 100) / (تعداد بازدید کنندگان منحصر به فرد)

برای انجام این محاسبه یک دوره زمانی خاص انتخاب می شود و تعداد کل بازدیدهای صفحه در طول روز برای محاسبه مهم نیست.

چه میزان نرخ تبدیل برای یک کسب و کار مناسب است؟


به طور کلی کارشناسان بازاریابی آنلاین نرخ تبدیل متوسط ​​در کسب و کار آنلاین را 1٪ تخمین می زنند، به این معنی که از هر 100 کاربر 1 نفر خرید انجام دهد. فروشگاه های آنلاین موفق معمولا با نرخ تبدیل 10٪ کار می کنند. البته باید در نظر داشت که نرخ تبدیل تحت تاثیر عوامل بسیاری مانند تنوع محصولات، قیمت ها و فصل فروش قرار دارد. به عنوان مثال مغازه ای که کالاهای الکتریکی را با قیمت کمتر از 10 هزارتومان می فروشد می تواند نرخ تبدیل بیشتری نسبت به فروشگاهی که دوچرخه های مسابقه ای را با قیمت ​​1 میلیون تومان می فروشد، داشته باشد.

بنابراین برای یک برند و فروشگاه لوکس اگر فقط 1 نفر از هر 1000 بازدید کننده به مشتری تبدیل شود کافی است در حالی که فروشگاهی که کالاهای ارزان تری می فروشد برای کسب سود کافی نیاز به فروش بسیار بیشتری دارد. در نتیجه باید گفت همیشه بالا بودن نرخ تبدیل نشان دهنده ی سود بیشتر نیست اما یقینا به معنای فروش بیشتر و درآمد بیشتر است.

 

چه عواملی نرخ تبدیل را تحت تأثیر قرار می دهد؟


روش های پرداخت محدود

فراینده ورود به سیستم پیچیده، به عنوان مثال تعداد زیادی فیلد، فرم یا کلیک

سئو ضعیف و نامناسب

درگاه خرید ناامن، به عنوان مثال بدون https

هزینه ی ارسال بالا

صفحه فرود نامناسب

سرعت بارگیری پایین سایت

درج اطلاعات نادرست و ناقص

انتشار محتوای دارای غلط های املایی و دستوری

انتخاب فونت ناخوانا

طراحی نامناسب قالب سایت

اهمیت نرخ تبدیل در بهینه سازی رتبه موتورهای جستجو


هرچه نرخ پرش بالاتر باشد نرخ تبدیل کمتر خواهد بود. یکی از تاثیرگذارترین واکنش های کاربران در کاهش میزان نرخ تبدیل برگشت آنها پس از مدت کوتاهی به صفحه ی جستجو است که از آن با عنوان نرخ بازگشت یاد می شود. یکی از معیارهای مهم گوگل برای افزایش رتبه ی یک ساعت میزان زمانی است که یک کاربر در یک سایت سپری می کند. اگر محتوای شما به اندازه ی کافی خوب و کاربردی نباشد بازدید کننده پس از مدت زمان کوتاهی صفحه را ترک می کند و این کار به میزان قابل توجهی موجب کاهش نرخ تبدیل شما خواهد شد.

کانورژن ریت / نرخ تبدیل

2 راه برای افزایش نرخ تبدیل


بهبود تجربه کاربر در مرورگرهای موبایلی

امروز اکثر افراد برای جستجو در اینترنت و خرید از تلفن همراه خود استفاده می کنند. اگر سایت شما در مرورگرهای موبایلی دچار مشکلاتی مثل کاهش سرعت و یا به هم ریختگی قالب باشد تجربه کاربری بدی برای مخاطب ایجاد می کند که موجب ترک سایت توسط او خواهد شد. یکی از راه های افزایش نرخ تبدیل ارائه ی نسخه ی مناسب سایت برای استفاده در تلفن های همراه است.

افزایش نرخ تبدیل با Google Ads

ثبت نام سایت در گوگل ادوردز علاوه بر اینکه به طور کلی با انتشار تبلیغ شما در صفحه ی اول گوگل موجب افزایش ترافیک سایت و نرخ تبدیل می شود به شما کمک می کند با بررسی نتایج فعالیت های خود متوجه شوید کدام یک از روش های بازاریابی شما چه تاثیری در جذب مخاطب داشته است. پیگیری نتایج فعالیت های بازاریابی مختلف بهترین روش برای شناسایی مشکلات و رفع نواقص است.