چگونه نام دامنه مناسبی انتخاب کنیم؟

مدیر فنی چهارشنبه 1399/08/21

آیا در انتخاب نام دامنه مشکل دارید؟ انتخاب نام دامنه یکی از مهمترین کارهایی است که برای وب سایت خود انجام می دهید، نام دامنه علاوه بر تعریف سایت شما اطلاعات مهمی را به بازدید کنندگان انسانی و ربات های موتور جستجو منتقل می کند.

خوشبختانه، چند روش قابل اعتماد وجود دارد که می توانید از طریق آن ها، نام دامنه سایت خود را تا حد ممکن کارآمد کنید.

در این مقاله شما را در انتخاب نام دامنه مناسب در چهار مرحله همراهی خواهیم کرد.

 

چرا فکر کردن در مورد انتخاب نام دامنه اهمیت دارد؟


نام دامنه، آدرس وب سایت شما در اینترنت است. اگرچه نام دامنه تنها چیزی نیست که در موفقیت سایت شما تأثیر می گذارد، اما دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود دقت بیشتری در انتخاب آن به خرج دهید:

  • یک نام دامنه خاص و به یادماندنی به احتمال زیاد در خاطر بازدیدکنندگان می ماند و آنها را ترغیب به بازگشت می کند و باعث جذب مشتری می شود.

  • نام دامنه شما می تواند بلافاصله به بازدیدکنندگان جدید (یا کاربران موتور جستجو) ذهنیت سریعی از آنچه در سایت شما وجود دارد بدهد.

  • نام دامنه در بهینه سازی موتور جستجو (SEO) تأثیر دارد.

  • تغییر نام دامنه پس از ایجاد وب سایت شما می تواند منجر به عوارض زمانبری شود.


نام ها قدرت دارند؛ این مورد برای یک وب سایت مانند هر چیز دیگری صدق می کند. بنابراین انتخاب نام دامنه باید طی یک فرآیند دقیق باشد، شما می بایست قبل از انتخاب نهایی همه گزینه های موجود را زیر نظر بگیرید.

نام دامنه



چگونگی انتخاب نام دامنه برای وب سایت خود در 4 مرحله:


بدیهی است که ما نمی توانیم به شما بگوییم دقیقا چه نام دامنه ای برای وب سایت خاص شما مناسب است. با این حال می توانیم شما را در فرآیند انتخاب نامی دقیق و فکر شده راهنمایی کنیم.

مرحله 1: یک یا چند کلمه کلیدی را انتخاب کنید که نمایانگر سایت شما باشد


روش های زیادی برای شروع تولید ایده برای نام دامنه وجود دارد. شما می توانید دامنه سایت خود را بر اساس نام خود یا کسب و کارتان قرار دهید. با این حال، عنصر اصلی یک نام دامنه موثر، یک کلمه کلیدی قوی است.

استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه شما هوشمندانه است دقیقا به همان دلایلی که استفاده از آنها در محتوا نیز هوشمندانه است. رعایت سئو می تواند به کمک رتبه بندی سایت شما در نتایج موتور جستجو بیاید و باعث شود بازدید بیشتری داشته باشید. بعلاوه، کلمات کلیدی می توانند به بازدیدکنندگان بالقوه کمک کنند تا جایگاه و رویکرد سایت شما را بهتر درک کنند.

خوشبختانه روند تحقیق در مورد کلمات کلیدی برای نام دامنه همان روش یافتن کلمات کلیدی موثر برای سایر کاربردها است. شما می توانید از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner و KWFinder برای یافتن کلماتی که بیشتر جست و جو شده اند و رقابت کمتری دارند استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که در این حالت، شما به دنبال کلمه کلیدی هستید که وب سایت و محتوای شما را به طور کلی نشان دهد.

 

مرحله 2: از یک مولد نام دامنه برای مرور گزینه های خود استفاده کنید


پس از یافتن چند کلمه کلیدی، وقت آن است که ایده هایی که برای نام دامنه به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید. اگرچه می توانید این کار را بدون هیچ ابزار خاصی انجام دهید، اما انجام دادن آن کمی دشوار است زیرا ممکن است نام هایی که قبلا توسط دیگران استفاده شده اند را انتخاب کنید.

استفاده از یک مولد نام دامنه مانند Domain Wheel به شما کمک می کند تا روند انتخاب نام دامنه برایتان هموار تر شود و همچنین مطمئن شوید که تمام نام های پیشنهادی برای خرید موجود هستند، تمام کاری که شما باید انجام دهید بازدید از وب سایت و وارد کردن یک کلمه کلیدی در جعبه جستجو است.

نام دامنه



مرحله 3: بهترین نام دامنه را بر اساس معیارهای ساده انتخاب کنید


در این مرحله شما آماده هستید که لیست خود را محدود کنید. بخشی از این فرآیند ذهنی است قبل از همه چیز مهم است که نام دامنه ای را که دوست دارید انتخاب کنید. با این حال، معیارهای ساده ای نیز وجود دارد که می توانید ملاک انتخاب خود قرار دهید:

مختصر و روشن.

نام طولانی و گیج کننده به سختی به یاد می ماند و سخت نوشته و تایپ می شود.

خلاق و به یاد ماندنی.

هرچقدر بتوانید نام دامنه خود را در ضمن شفاف و مختصر بودن خاص کنید به یادماندنی تر خواهد بود.

خوانش و تلفظ آسان.

از اعداد و علائم خاص استفاده نکنید زیرا هنگام خواندن گیج کننده خواهند بود.

سرانجام ، مهم است که به دقت TLD نام دامنه خود را انتخاب کنید. به زبان ساده، این قسمت.com ، .org ، .net، و غیره. که در انتها قرار دارد را به دقت انتخاب کنید معمولا برای بسیاری از سایت ها، .com بهترین انتخاب است، چرا که چیزی است که بیشتر بازدیدکنندگان انتظار دارند و به راحتی به خاطر سپرده می شود. در ایران از دامنه .ir هم خیلی استفاده می شود.

 

مرحله 4: نام دامنه خود را ثبت کنید


پس از انتخاب ترکیب مناسب نام دامنه ای مبتنی بر کلمات کلیدی وTLD ، تنها کاری که باید انجام دهید خرید نام دامنه است. روش انجام این کار اغلب به ارائه دهنده ای که تصمیم دارید از آن استفاده کنید بستگی دارد.

معمولاً می توانید در هنگام ثبت نام در یک برنامه میزبانی ، یک نام دامنه خریداری کنید. علاوه بر این، می توانید دامنه را به طور جداگانه از طریق یک ثبت کننده اختصاصی یا یک شرکت میزبان خریداری کنید.

 

در ابتدا فکر کردن به انتخاب نام دامنه برای سایت می تواند ترسناک باشد. بدیهیست که یک تصمیم بسیار مهم است. با این حال، با کمی تحقیق و استفاده از ابزار مناسب روند کار به طرز باورنکردنی ای آسان خواهد شد

تنها کاری که باید انجام دهید این است که این چهار مرحله را دنبال کنید:

  • یک یا چند کلمه کلیدی انتخاب کنید.

  • برای مرور گزینه ها از یک مولد نام دامنه استفاده کنید.

  • بهترین نام دامنه را انتخاب کنید.

  • نام دامنه را ثبت کنید.