اهمیت فرم در طراحی سایت

مدیر فنی چهارشنبه 1399/08/14

با ظهور فن آوری های مدرن و استانداردهای جدید چهره ی اینترنت تکامل یافته و وب سایت های محبوب ما نیز پیشرفت بسیاری کرده اند. وب سایت ها دیگر محدود به اطلاعات محصولات و خدمات کسب و کارهای مختلف نیستند و کاربرد بسیاری در برقراری ارتباط با مخاطب دارند. برای موفقیت در طراحی سایت باید یک ویژگی مهم را در اولویت قرار دهید: جلب توجه مخاطب هدف و ارائه ی یک تجربه ی کاربری خوب.

جنبه های زیادی از ویژگی های سایت شما وجود دارد که به بهبود تجربه کاربری کمک می کند. ارائه ی یک فرم در طراحی سایت یکی از بهترین راه ها برای دریافت اطلاعات از مشتریان احتمالی و ایجاد ارتباط غیرمستقیم و صمیمانه با آنها است. زمانی که شما برای جذب کاربر به سایت خود صرف می کنید باید با زمان صرف شده در بهبود تجربه کاربر تکمیل شود در واقع بی توجهی به نیازهای مخاطب باعث سرخوردگی و ایجاد یک تجربه ی کاربری بد خواهد شد و ممکن است تمام زحمات شما را نابود کند. در ادامه ی این مطلب ما قصد داریم نگاهی دقیق به فرم های وب، نقش آنها در تجربه کاربر و آنچه می توانید برای بهبود آنها انجام دهید، بیاندازیم.

 

استقلال و اهمیت فرم در طراحی سایت

فرم سایت ابزاری است که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد با شما تماس بگیرند و یا اطلاعاتی مانند سفارش، درخواست کاتالوگ یا سوالات خود را ارسال کنند که در نهایت به پایگاه داده های شما منتقل می شود. در برخی از سایت ها اطلاعاتی که کاربران از طریق فرم های سایت ارسال می کنند مستقیماً به ایمیل شرکت منتقل می شود. فرم های سایت معمولا در زبان های برنامه نویسی مانند PHP ، HTML یا Java ساخته می شود و اجرای دقیق و موفقیت آمیز کد برای موفقیت سایت ضروری است.

به عنوان مثال فرم سایت می تواند شامل قسمت های زیر باشد: مناطق حاوی محتوای متنی، کادرهای تأیید، لیست های کشویی، فایل های پنهان، قسمت بارگذاری فایل. فرم در سایت اغلب به عنوان یک پل ارتباطی عمل می کند که به کاربر امکان برقراری ارتباط با یک کسب و کار و بالعکس را می دهد. البته باید دقت کنید از پرسیدن سوالات غیر ضروری و غیر منطقی در فرم ها خودداری کنید. به طور مثال اگر می خواهید کاربران سایت شما یک حساب کاربری ایجاد کنند درخواست آدرس مسکونی برای پر کردن فرم کاملاً بی ربط است. اولین چیزی که به ذهن کاربر خطور می کند این خواهد بود که "چرا برای ایجاد یک حساب کاربری ساده به آدرس محل سکونت من احتیاج است؟" این کار نه تنها باعث سردرگمی می شود بلکه ممکن است کاربر را نسبت به شما بی اعتماد کند و احتمال اینکه مخاطب سایت شما را بدون هیچ فعالیتی ترک کند بسیار زیاد خواهد بود.

فرم در سایت


بهتر است مخاطب و بازار هدف خود را بشناسید تا بتوانید سوالات دقیق در فرم سایت قرار دهید. شما می توانید شخصا تحقیق کنید یا با یک فرم ساز سایت مشورت کنید تا بازار هدف را ارزیابی کرده و بر اساس آن سوالات مرتبط و معقول طرح کند.

جزئیات مهم در طراحی فرم سایت


با در نظر گرفتن ویژگی های مختلف برای فرم در طراحی سایت می توانید به بهبود تجربه بازدید کنندگان هنگام استفاده از آن کمک کنید که در نهایت به جلب رضایت مخاطب منجر خواهد شد.

 

به بازدید کننده اطلاعات دهید


ارائه ی اطلاعات کلیدی برای ایجاد یک تجربه کاربری خوب در هر وب سایت ضروری است. مهم است که به بازدید کنندگان خود در مورد هر چیزی که ممکن است بخواهند درباره پر کردن فرم در سایت شما بدانند، آموزش دهید. به عنوان مثال باید بگویید چرا برای شروع فعالیت در سایت شما باید فرم کنند، چه اتفاقی برای اطلاعات آنها می افتد یا اینکه چرا شما به داشتن اطلاعات خاص از مخاطب نیاز دارید؟ اگر بیان کنید که به چه دلیل کاربران باید یک فرم را پر کنند یقینا مخاطب با خیال آسوده تر و رضایت بیشتری این کار را انجام می دهد.

فرم در سایت



زبانهای مختلف را در نظر بگیرید


اگر یک شرکت بین المللی هستید و یا ممکن است مخاطبان شما به زبان های مختلف حرف بزنند بهتر است در قسمت تهیه ی فرم این گزینه را در نظر داشته باشید که شاید همه به زبان مورد نظر شما مسلط نباشند. بهتر است برای ایجاد یک تجربه ی کاربری خوب چند زبان پیش فرض قابل تغییر برای فرم در طراحی سایت خود در نظر بگیرید.

 

سادگی را در طراحی فرم رعایت کنید


فقط اطلاعاتی را بخواهید که واقعاً به آن نیاز دارید. قسمت های مختلف فرم را به روشی منطقی و با توجه به اهمیت آنها طراحی کنید. با نشان دادن مثال هایی در مقابل قسمت فرم، مخاطب را راهنمایی کنید. اگر در هر قسمت محدودیت کاراکتر دارید بهتر است آن را قید کنید.

 

پیام های خطا را واضح و کوتاه بیان کنید


بهتر است برای ارائه ی پیام خطا از صفحه ی اصلی فرم خارج نشوید. اگر خطای هر قسمت را زیر آن یادآوری کنید اصلاح آن برای مخاطب راحت تر خواهد بود. سعی کنید اطلاعات را ذخیره کنید که مخاطب برای هر بار اصلاح فرم مجبور نباشد تمام قسمت های آن را بازنویسی کند.

فرم در سایت



بازخورد مناسب داشته باشید


برای پیشرفت هر قسمت از فرم یک مسیر مشخص کنید یا با رنگ سبز اعلام کنید که این قسمت با موفقیت پر شد. اگر قسمتی از فرم خالی یا با اطلاعات نامناسب پر شده بهتر است با رنگ قرمز یا علامت ضربدر آن قسمت را برجسته کنید. پس از پایان تکمیل فرم توسط مخاطب بهتر است پیامی مبنی بر موفقیت و تکمیل فرم ارسال کنید.

به طور کلی برای طراحی فرم سایت باید در نظر داشته باشید که فرم باید به گونه ای باشد که مخاطب برای پر کردن آن اشتیاق داشته باشد. فرم های طولانی و سخت با اطلاعات پیچیده ممکن است بازدید کننده ی شما را پشیمان و خسته کند که به معنای ایجاد یک تجربه ی کاربری بد است.