9 اصل اساسی در طراحی وب سایت خوب

مدیر فنی چهارشنبه 1399/07/30

مشاغل برای طراحی و جلب توجه مشتریان بالقوه نیاز به یک وب سایت مناسب دارند. شما باید وب سایتی داشته باشید که از نظر بینندگان جذاب و زیبا به نظر برسد و در عین حال کاربر پسند باشد. طراحی وب سایت خوب قواعدی دارد که با رعایت این نکات می توانید موفق تر باشید. این روزها در دنیای دیجیتال اغلب خرید و فروش ها به صورت آنلاین و در بستر سایت ها انجام می شود. شما برای پیش بردن کسب و کار خود نیاز به طراحی وب سایت خوب دارید تا بتوانید محصولات و خدمات خود را در آن ارائه دهید و به فروش برسانید. مهمترین اصل در طراحی وب سایت خوب رابط کاربری (UI) آن است به این معنا که کاربردی و کاربر پسند باشد. در دنیای جدید هر رایانه و هر گوشی موبایل یک مشتری محسوب می شوندو برای جذب مشتری باید بدانید که یک وب سایت حرفه ای به چه چیزی نیاز دارد. طراح برای داشتن یک نتیجه ی مطلوب باید نیازهای مشتری را بشناسد و بداند با چه هدفی باید کار خود را شروع کند.

اصول موثر در طراحی وب سایت خوب




  1. سلسله مراتب بصری را حفظ کنید

تحقیقات نشان داده است که کاربران سایت به طور معمول به ترتیب خاصی قسمت های مختلف سایت را نگاه می کنند و این سلسله مراتب بصری به عنوان یک اصل مهم در طراحی وب سایت خوب پذیرفته شده است. چشم بیننده بر اساس یک نظم خاص و به ترتیب جزئیات یک سایت را می بیند و سراغ قسمت های بعدی میرود و شما باید به عنوان یک طراح این ترتیب را تشخیص دهید تا بتوانید بر اساس اولویت و اهمیت هر قسمت طراحی بهتری انجام دهید. بعد از ورود به سایت دامنه ی توجه افراد به سرعت کاهش پیدا می کند و شما باید اطلاعات مهم را در جایی قرار دهید که بیشترین بازخورد را داشته باشد. قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام اطلاعات برای قرار دادن در بالای صفحه از همه مهم تر است، باید بدانید اهداف کاری شما چیست. به عنوان مثال اگر تصویر بزرگی از محصولات خود در بالای صفحه قرار دهید ابتدا چشم به طور خودکارروی متمرکز می شود و سپس بقیه جزئیات را می بیند.  


  1. نسبت طلایی را رعایت کنید

بسیاری از طراحان از قانون نسبت طلایی برای طراحی یک وب سایت خوب و جذاب استفاده می کنند. بر اساس این قانون با استفاده ازعدد جادویی 1.618 قسمت های مختلف یک سایت تقسیم و طراحی می شود. به طور مثال اگر عرض وب سایت 960 پیکسل باشد باید آن را به 1.618 تقسیم کنید و عدد 593 به دست می آید و به این معنی است که محتوا باید در 593 پیکسل پخش شود و فضایی به اندازه ی 393 پیکسل برای نوار کناری خواهید داشت. به همین ترتیب اگر ارتفاع صفحه ی سایت 760 پیکسل باشد آن را بر 1.618 تقسیم کنید تا 479 پیکسل برای بقیه قسمت های سایت به دست آورید. رعایت قانون نسبت طلایی در طراحی به شما کمک می کند که ظاهرسایت را چشم نواز و زیبا کنید.

طراحی سایت خوب




  1. از قانون Hick’s Law غافل نشوید

بر اساس قانون Hick’s Law اگر شما به مخاطب گزینه های زیادی بدهید ممکن است باعث ایجاد استرس و نارضایتی او شود و در نهایت ناموفق در انتخاب، سایت شما را ترک کند. برای طراحی وب سایت خوب باید در نظر بگیرید که اگر گزینه های پیشنهاد شده بیش از حد زیاد باشند و بدون دسته بندی و فیلتر در معرض دید بازدید کننده قرار بگیرند ممکن است نتیجه ی عکس بدهد و مشتری بدون هیچ خریدی از سایت شما خارج شود بنابراین بهتر است تا آنجا که می توانید عناصر منحرف کننده رااز بین ببرید.  


  1. اهمیت قانون Fitts درطراحی

بر اساس قانون Fitts در طراحی وب سایت خوب باید در نظر داشت که زمان کلیک بر روی یک گزینه در صفحه، تابع فاصله ما با آن گزینه و اندازه ی آن است. به عنوان مثال اگر هدف کلیلک کردن بر روی گزینه ی تماس در سایت باشد هر چه گزینه بزرگتر باشد، احتمال کلیک شدن بر روی آن توسط مخاطب بیشتر است. این قانون فقط در مورد گزینه های کوچک است و می توانید تا 20 درصد آنها را بزرگتر کنید. در نظر داشته باشید اگر همه ی گزینه ها بزرگ باشند دیگر این قانون معنی نخواهد داشت و اگر گزینه ای بیش ازاندازه بزرگ باشد کلیک کردن بر روی آن سخت خواهد بود.  


  1. قانون یک سوم را رعایت کنید

اکثر سایت ها برای جلب توجه بازدیدکنندگان از تصاویر مختلف استفاده می کنند. هنگام افزودن عکس بهتر است قانون یک سوم را رعایت کنید. ابتدا قاب عکس را به دو خط افقی و دو عمودی تقسیم کنید، این کار به شما نه قسمت مساوی می دهد. طبق قانون یک سوم مهمترین قسمت تصویر باید در امتداد این خطوط و وسطت صویر قرار بگیرد تا جذابیت بصری عکس ها بیشتر شود.  


  1. قوانین طراحی گشتالت را دنبال کنید

رعایت قوانین گشتالت در طراحی وب سایت خوب به این معنی است که اگر قصد دارید عکس محصولات خود را درسایت قرار دهید باید قواعد چینش و جذابیت های بصری عکس را رعایت کنید. عکس شما درابتدا باید به طور کلی خوب به نظر برسد، اجزا در یک کل و در کنار هم قرار بگیرند ویک شکل واحد را تشکیل دهند و در مرحله ی بعد به صورت جدا جدا و با جزئیات قابل دیدن باشند. در واقع نمایش تصاویر سایت باید به شکلی طراحی شود که از دور، ازنزدیک و از زوایای مختلف قابل بررسی باشد تا بیننده حس کند که محصول مورد نظر را از نزدیک می بیند و لمس می کند.  


  1. از فضای سفید استفاده کنید

فضای سفید که به آن فضای منفی نیز گفته می شود فضای خالی در صفحه است. به فاصله ی بین ستون ها، حاشیه ها، گرافیک ها و خطوط مختلف فضای سفید گفته می شود اما طراحان آن را فضای خالی نمی دانند چرا که از آن به عنوان یک عنصرمهم در طراحی یک وب سایت خوب استفاده می کنند. اگر فضای سفید کافی باشد صفحه ی وب سایت شما تمیز به نظر می رسد و به بیننده این امکان را می دهد که روی محتوای تصویر مورد نظر تمرکز کند.

طراحی سایت خوب




  1. رعایت F Pattern

در طراحی تحقیقات نشان داده است که مخاطبان در صفحات سایت محتوا را با الگوی F مطالعه می کنند. در واقع چشم ما ابتدا بالا سمت چپ، وسط صفحه و انتهای صفحه سمت چپ را می بیند. بنابراین دریک طراحی هوشمندانه بهتر است اطلاعات یا تیتر اصلی را در ابتدای صفحه بیان کنید تا نظر مخاطب جلب شود. البته اگر زبان سایت شما فارسی است باید بدانید که به دلیل راست نویس بودن زبان فارسی این قاعده کاملا به صورت قرینه و آینه وار اجرا می شود و چشم مخاطب از ابتدا تا انتها در قسمت راست صفحه متمرکز خواهد بود.  


  1. استفاده از گرید

یا شبکه در طراحی در طراحی وب سایت خوب استفاده از گرید یا شبکه در حد یک قانون لازم الاجراست. صدها قالب و فرم متنوع از شبکه و ستون ها دردنیای طراحی وجود دارد که می توانید در طراحی سایت از آنها استفاده کنید و به شکل ظاهری سایت نظم ببخشید. شبکه ها مشابه چیدمان روزنامه ها، کتاب ها و مجلات عمل می کنند و نیاز است که شما تصویر و محتوا را در یک قالب منسجم و مرتب بچینید تا از حواس پرتی مخاطب جلوگیری کند. استفاده از گرید در طراحی سایت به شما این امکان را می دهد که سایت را رسپانسیو کنید. رسپانسیو بودن سایت به این معنا است که در دستگاه های مختلف مانند رایانه، لپ تاپ، گوشی همراه و تبلت با یک کیفیت واحد اما اندازه ی متفاوت دیده شود.