تفاوت طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت

مدیر فنی دوشنبه 1399/09/24

احتمالا بسیاری از شما معتقدید که طراحی اپلیکیشن تفاوت چندانی با طراحی سایت ندارد. بد نیست اگر به یک اپلیکیشن برای توسعه ی کسب و کار خود نیاز دارید و یا قصد دارید تازه کسب و کار خود را با ایجاد یک سایت گسترش دهید این مطلب را مطالعه کنید. در ادامه ی این مطلب ما قصد داریم در مورد تفاوت اساسی طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن بپردازیم.

طراحی اپلیکیشن



تفاوت اساسی سایت و اپلیکیشن در چیست؟


هدف اصلی یک سایت ارائه اطلاعات است و مصرف اطلاعات مهمترین کار بازدید کنندگان یک سایت است. اما هدف اصلی یک اپلیکیشن این است که به کاربر اجازه دهد یک کار را بهتر و راحت تر انجام دهد. اپلیکیشن و نرم افزارهای مختلف برای حل مشکل کاربران یا برآورده کردن نیاز آنها طراحی می شوند.

به عنوان مثال اپلیکیشن مدیریتی Trello به حل مشکل مدیریت وظایف و پروژه ها کمک می کند در حالی که فیس بوک به ارضای تمایل کاربران برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده خود و به اشتراک گذاشتن فعالیت های روزمره کمک می کند.

تفاوت اساسی طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن


از آنجا که اطلاعات هسته مرکزی یک سایت است معماری اطلاعات نقش بسیار بزرگی در طراحی سایت دارد. منظور از معماری اطلاعات این است که شما چگونه اطلاعاتی را که می خواهید بازدید کنندگان سایت از آن استفاده کنند طراحی و ارائه کنید.

به عنوان مثال سایتی مانند CNN اطلاعات زیادی برای به اشتراک گذاشتن دارد در نتیجه این اطلاعات را به دسته های مختلف تقسیم می کنند تا مخاطب از منوی پیمایش اصلی به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد. از آنجایی که هدف اصلی سایت CNN این است که بازدید کنندگان بتوانند اطلاعات ارائه شده را مورد استفاده قرار دهند دسترسی آسان به اطلاعات در این سایت از اهمیت بالایی در طراحی برخوردار است. اما در طراحی اپلیکیشنی مانند Trello که با هدف کمک به افراد در سازماندهی و ردیابی وظایف و پروژه های خود است وظیفه ی اصلی پیگیری و بررسی روند انجام کارها و وظایف هر فرد است.

اصل اساسی در طراحی اپلیکیشن این است که مطمئن باشیم کاربر می تواند با استفاده از آن کار و فعالیتی که می خواهد را به راحتی انجام دهد. اما اصل اساسی در طراحی سایت ارائه اطلاعات و دسترس بودن آن برای استفاده ی مخاطب است.

اهمیت طراحی اطلاعات در طراحی اپلیکیشن


شاید به نظر برسد که با توضیحات بالا اهمیت اطلاعات در طراحی اپلیکیشن اندک و ناچیز است، باید بگوییم خیر این برداشت غلط است. اهمیت طراحی اطلاعات در طراحی اپلیکیشن را نمی توان نادیده گرفت تنها شکل و قالب آن متفاوت است. به طور مثال در طراحی اپلیکیشنی مانند Trello که به کاربران در مدیریت پروژه های مختلف کمک می کند ضروری است که کاربران به راحتی بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را در آن درج و یا پیدا کنند. این اطلاعات می تواند مربوط به وضعیت یکی از پروژه هایی باشد که در حال کار بر روی آن هستند یا یافتن یک سند یا کلمه خاص که مدتی قبل در اپلیکیشن بارگذاری شده است.

طراحی اپلیکیشن



نکات مهم در طراحی اپلیکیشن خوب


امیدواریم تا این قسمت متوجه تفاوت های سایت و اپلیکیشن شده باشید زیرا در این ادامه قصد داریم با ذکر نکاتی در مورد ویژگی هایی که باید در طراحی اپلیکیشن مد نظر داشته باشید اطلاعاتی به شما بدهیم.


  1. رابط کاربری مناسب




هر کاربر اپلیکیشن با هدفی خاص از آن استفاده می کند و شما به عنوان یک طراح باید دسترسی به این هدف را برای کاربر آسان کنید. در نظر گرفتن یک رابط کاربری مناسب یکی از مهمترین فاکتورهای طراحی اپلیکیشن است تا هر کاربری با هر سطحی از سواد و مهارت بتواند از آن استفاده کند. دارا بودن سیستم رجیستری ساده، دسترسی به بخش های مختلف و رعایت تناسب میان ظاهر و امکانات از نکات مهمی است که نباید از آن غافل شوید. ظاهر اپلیکیشن شما باید در ابتدا کاربر را جذب و در او حس خوبی ایجاد کند و در مرحله ی بعد نباید استفاده از آن برای او سخت و گیج کننده باشد. برای طراحی یک اپلیکیشن خوب بهتر است از رنگ هایی استفاده کنید که با کسب و کار شما مرتبط است. به طور مثال معمولا فست فود ها در ترکیب منو خود از رنگ های قرمز، زرد و نارنجی استفاده می کنند.


  1. سرعت اجرا




مهم است که  اپلیکیشن شما حجم زیادی از حافظه ی تلفن همراه را اشغال نکند و به سرعت اجرا شود. اگر دسترسی به قسمت های مختلف نرم افزار برای کاربر زمان بر و سخت باشد شما در ارائه ی یک تجربه ی کاربری خوب شکست خواهید خورد و مخاطبان خود را از دست می دهید. بیشترین دلیلی که باعث می شود کاربران یک نرم افزار را از دستگاه خود حذف کنند هنگ کردن و یا کند و سنگین بودن آن است.


  1. قابلیت اجرا بر روی دستگاه های مختلف




بهتر است اپلیکیشن شما برای هر دو سیستم عامل Android و ios در دسترس و قابل استفاده باشد. اما اگر فقط کاربران Android را هدف قرار داده اید باید در نظر داشته باشید که اپلیکیشن شما باید در دستگاه های مختلفی که از این سیستم عامل قابل اجرا و استفاده باشد.


  1. کاربردی و متمایز




هنگام طراحی اپلیکیشن باید بدانید قصد دارید چه نیازی را در کاربر ایجاد یا برطرف کنید. از طرف دیگر به طور روزانه شرکت های مختلف در حال طراحی اپلیکیشن هستند پس باید متمایز ظاهر شوید تا بتوانید مخاطب را ترغیب کنید از اپلیکیشن شما استفاده کند تا بتوانید رضایت او را جلب کنید.


  1. بروزرسانی




بهتر است پس از ارائه ی هر نسخه از اپلیکیشن بازخورد کاربران را پیگیری کنید. نظرات کاربران یک راهنمای فوق العاده برای بهبود و ارتقا سطح اپلیکیشن شماست. با ارائه ی بروزرسانی کاربردی و در نظر داشتن خواسته های مخاطب می توانید کاربران بیشتری را جذب کنید.

در پایان بد نیست بدانید ارائه ی اپلیکیشن به مشتریان و مخاطبان خود یک راه آسان برای برقراری ارتباط است. یک اپلیکیشن این امکان را به شما می دهد که در دسترس مخاطب خود باشید و بتوانید جدیدترین محصولات یا خدمات خود را به سرعت به کاربران ارائه کنید.