سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

مدیر فنی دوشنبه 1399/08/26

بهینه سازی و ارتقا رتبه ی سایت در موتورهای جستجو بسیار ساده به نظر می رسد. شما چند کلمه کلیدی جستجو و بر اساس آن تولید محتوا انجام می دهید و تمام! آیا با این کار سایت شما از نظر سئو بهینه شده است؟ باید بگوییم نه هنوز.

بسیاری از افراد اصول اولیه سئو را می دانند اما از تغییراتی که در دهه های اخیر در آن ایجاد شده است اطلاعی ندارند. سئوی جستجوگرایانه ای که امروزه می شناسیم همان سئویی نیست که 10 سال پیش می شناختیم. در نتیجه سوال سئو چیست یک سوال عمومی هم برای مخاطبان معمولی و هم برای متخصصان سئو است زیرا باید مدام از خود این سوال را بپرسند و برای رسیدن به پاسخ های بروز شده تلاش کنند.

سئو چیست



سئو چیست


اگر بخواهیم یک تعریف ثابت در پاسخ سئو چیست ارائه دهیم باید گفت SEO  مخفف search engine optimization به معنای بهینه سازی و افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو است. سئو مجموع تکنیک هایی است که به شما کمک می کند رتبه ی سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید و بیشتر در نتیجه ی جستجوی کاربران سایت هایی مانند Google ، Yahoo و Bing دیده شوید. آن چیزی که در سئو متغییر است تکنیک هایی است که در آن استفاده می شود. موتورهای جستجو به طور مداوم الگوریتم های خود را تغییر می دهند و تکنیک های سئو نیز همسو با آنها تغییر پیدا می کند.

استراتژی های سئو چیست


در ادامه ی پاسخ به سوال سئو چیست باید بگوییم برای اینکه موتورهای جستجو سایت و محتوای شما را شناسایی کنند و به کاربرانی که در حال جستجو هستند ارائه دهند نیاز است سایت و مطلب شما ویژگی هایی داشته باشند. استفاده از کلمات کلیدی، برچسب، دسته بندی، برچسب تصاویر، لینک داخلی و لینک های ورودی و ... بخشی از تکنیک های سئو هستند. علاوه بر این ساختار و طراحی سایت، رفتار بازدید کنندگان و سایر عوامل خارجی نکاتی هستند که در فرآیند بهبود رتبه ی سایت در موتورهای جستجو مورد بررسی قرار می گیرند و تاثیر زیادی بر آن دارند.

 

اهمیت استفاده از کلمات کلیدی در سئو چیست


در تکنیک های سئو امروزی استفاده ی زیاد از کلمات کلیدی کمکی به دیده شدن شما در نتایج جستجوی کاربران در موتورهای جستجو نمی کند. در واقع اگر کلمات کلیدی به کار رفته در متن شما زیاد باشد موتورهای جستجو آن را به عنوان یک محتوای غیرکاربردی و نامناسب دسته بندی می کنند. نکته ی مهم در تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی این است که کلمات کلیدی باید به طور طبیعی در متن قرار بگیرند نه به صورت اغراق شده و زننده.

اگر تمام حواس شما حین تولید محتوا برای سایت یا وبلاگ خود بر گنجاندن کلمات کلیدی در متن متمرکز شده است و انجام این کار برای شما سخت است بهتر است از انجام آن صرف نظر کنید. حین تولید محتوا باید نیاز مخاطب و ارائه ی یک مطلب جدید و کاربردی را اصل قرار دهید و اگر قرار است استفاده از کلمات کلیدی حواس شما را از اهداف اصلی پرت کند بهتر است این کار را انجام ندهید. برای جبران این مشکل می توانید استراتژی بازاریابی سئوی خود را حول محور موضوعات انجام دهید نه استفاده از کلمات کلیدی. اگر این کار را انجام دهید به طور طبیعی می توانید راحت تر از کلمات کلیدی در مطالب خود استفاده کنید. شناخت مخاطب هدف و آنچه که به آن نیاز دارد و علاقه مند است در جذب بازدید کنندگان مرتبط به وب سایت شما از طریق موتورهای جستجو و افزایش فروش اهمیت زیادی دارد.

سئو چیست



اهمیت افزایش ترافیک سایت


برای اینکه بتوانیم بگوییم سئو چیست باید بیشتر در مورد الگوریتم موتورهای جستحو حرف بزنیم. تا چند سال پیش اینکه یک کاربر چگونه سایت شما را پیدا کند اهمیت چندانی برای موتورهای جستجو نداشت. اما امروزه جذب مخاطب از طریق شبکه های اجتماعی و افزایش ترافیک سایت با این روش در بهبود سئوی سایت تاثیر زیادی دارد. در واقع بهتر است در تکنیک های سئو اهمیت تولید محتوا و فعالیت در شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید. موتورهای جستجو رفتارهای شما و مخاطبان تان را در شبکه های اجتماعی مورد بررسی قرار می دهند و بر همین اساس تبلیغات هوشمند را برای کاربران فضای مجازی طراحی و ارائه می کنند.

 

بهینه سازی تجربه جستجوی کاربر


علاوه بر اینکه تعداد کاربران سایت شما و مسیر آشنایی شان با شما برای موتورهای جستجو اهمیت دارد، میزان وقتی که در سایت شما می گذرانند نیز یکی دیگر از فاکتورهای ارتقای رتبه ی سایت است. این معیار با عنوان "بهینه سازی تجربه جستجو" بررسی می شود و هر چقدر مطلب شما بتواند مخاطب را بیشتر جذب کند تا زمان بیشتری در سایت شما بگذرانند تجربه ی جستجوی بهتری برای کاربر فراهم کرده است.

 

چرا سئو مهم است؟


در گذشته موفقیت سئو با حضور در صفحه ی اول گوگل سنجیده می شد اما این همه ی چیزی که ما می خواهیم نیست. ممکن است بتوانید سایت خود را با استفاده از ترفندهای سئو به اولین گزینه ی صفحه ی اول گوگل تبدیل کنید اما در نهایت اگر محتوای شما همسو با نیازهای مخاطب نباشد آنها سایت شما را نامناسب تشخیص داده و به سراغ صفحه ی دیگری می روند و این ممکن است برای کسب و کار شما نتیجه ی خوبی نداشته باشد. اما اگر با انتشار محتوای کاربردی و مفید در صفحات سوم و چهارم گوگل رتبه ی خوبی داشته باشید همچنان می توانید مخاطبان خود را پیدا و جذب کنید. همانطور که قبلا گفتیم مقدار زمانی که هر کاربر در سایت شما صرف می کند بر تعداد کاربرانی که فقط وارد و به سرعت از آن خارج می شوند ارجحیت دارد.

امیدواریم این مطلب به سوال شما در رابطه با اینکه سئو چیست و چه کارکردی در ارتقا سایت دارد، پاسخی کاملی داده باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید با متخصصان سئو تیم تبلیغاتی هما در ارتباط باشید.