آشنایی با روند طراحی سایت

مدیر فنی دوشنبه 1399/09/24

روند طراحی یک سایت عالی چیزی بیشتر از طراحی گزینه های مختلف، دکمه های شبکه های اجتماعی و به کار گیری تصاویر مختلف است. مهمترین اصل در طراحی سایت داشتن یک استراتژی کلی و همخوانی اجزای مختلف سایت است.

طراحی سایت شما باید نظر بازدید کنندگان را به خود جلب کند و به مخاطب کمک کند تا از طریق شاخص های مختلف مانند تصاویر، متن و محصولات کسب و کار و برند شما را بشناسد و با آن ارتباط برقرار کند. این بدان معنی است که هر عنصر سایت شما باید در جهت هدفی مشخص به کار گرفته شود. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که چگونه می توان ترکیب این عناصر را هماهنگ کرد باید گفت از طریق پیگیری یک روند طراحی سایت جامع و دقیق. شما می توانید با در نظر داشتن این 5 مرحله در روند طراحی سایت خود یک استراتژی موفق را اعمال و اجرا کنید.

روند طراحی سایت





  1. شناسایی هدف




شناسایی هدف اولین مرحله در روند طراحی سایت و کمک به مشتری به عنوان صاحب سایت است. در این مرحله شما باید با کمک مشتری خود هدف اصلی سایت را مشخص کنید. برای تعیین این هدف می توانید سوالات زیر را از مشتری بپرسید:

مخاطبان سایت چه کسانی هستند؟

سایت قرار است چه چیزی به مخاطبان خود ارائه کند؟

هدف اصلی این وب سایت اطلاع رسانی، فروش یا سرگرمی است؟

آیا سایت بخشی از استراتژی بازاریابی است یا محل اصلی فروش کالا و خدمات؟

چه سایت هایی رقیب شما محسوب می شوند؟

در روند طراحی سایت اگر به طور واضح و صریح به همه ی این سوالات پاسخ داده نشود ممکن است کل پروژه در مسیر غلطی قرار بگیرد.


  1. تعریف محدوده




یکی از رایج ترین و دشوارترین مشکلاتی که گریبان گیر پروژه های طراحی سایت می شود گسترش نامحسوس محدوده ی هدف مورد نظر است. مشتری معمولا با یک هدف و قصد به طراح مراجعه می کند اما هر روز محدوده ی درخواست ها و گزینه های مورد نیاز گسترش پیدا می کند که این امر می تواند موجب حواس پرتی و عدم تمرکز بر هدف اصلی شود. در نتیجه اهمیت دارد در ابتدای روند طراحی سایت به طور دقیق محدوده ی انتظارات و نیازها را مشخص کنید و با بودجه، زمان بندی و توانایی های خود تطبیق دهید.


  1. طراحی نقشه سایت




ساختن سایت بدون نقشه مانند ساخت خانه بدون طرح است. طراحی نقشه سایت در واقع سلسله مراتب و چگونگی قرار گرفتن صفحات سایت را مشخص می کند. این بخش یکی از مهمترین قسمت ها در روند طراحی سایت است و یکی از ویژگی های حیاتی یک سایت خوب و کارآمد محسوب می شود. نقشه سایت علاوه بر اینکه ایده روشنی از معماری اطلاعات سایت و روابط میان صفحات مختلف و عناصر محتوا به طراح ارائه می دهد موجب افزایش رتبه ی آن در موتورهای جستجو و جذب بازدید کنندگان بیشتر نیز می شود.


  1. تولید محتوا




حالا که یک تصویر کلی از هدف و نقشه سایت دارید نوبت بررسی چگونگی تولید محتوا است. معمولا وقتی صحبت از تولید محتوا می شود بهینه سازی سئو در راس آن قرار می گیرد اما بهتر است در این بخش علاوه بر بهبود سئو اهمیت نیاز مخاطب و ایجاد تعامل را فراموش نکنید. به طور کلی تولید محتوا با دو هدف انجام می شود:

برقراری ارتباط با مخاطب و تعامل


در تولید محتوا باید اصل اساسی را بر درک نیاز مخاطب و رفع مشکلات او قرار دهید. محتوای شما باید به گونه ای باشد که نظر مخاطب را جلب کرده و او را به انجام یک عکس العمل مانند بیان نظرات یا به اشتراک گذاری با دیگران ترغیب کند. برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب با استفاده از محتوا باید اهمیت دو عنصر موضوع و قالب را در نظر داشته باشید. به طور مثال می توانید یک موضوع کسل کننده و تکراری را با تبدیل به یک کلیپ یا تایپوگرافی مهیج کنید و یا یک موضوع جدید را در یک نوشتار کوتاه ارائه دهید و از جلب توجه مخاطب مطمئن باشید. تغییر قالب محتوا از نوشتار به اشکال مختلف مانند صوت، تصویر و ویدیو این امکان را به شما می دهد که بتوانید به راحتی محتوای تاریخ گذشته ی خود را به عنوان یک محتوای جدید ارائه کنید.

روند طراحی سایت



بهینه سازی سئو


هدف دوم ما از تاکید بر تولید محتوا بهینه سازی سئو سایت است. یکی از مهمترین فاکتورهای ارتقا رتبه در موتورهای جستجو ارائه ی محتوای جدید و خلاقانه است که موجب بهینه سازی سئو و افزایش ترافیک سایت می شود. تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی پرکاربرد از اصولی ترین روش های جذب مخاطب جدید است.

شما می توانید با استفاده از Google Keyword Planner پرکاربرد ترین کلماتی که کاربران موتورهای جستجو برای سرچ خود استفاده می کنند را شناسایی و بر اساس آن اقدام به تولید محتوا کنید. برای اینکه محتوای شما بیشتر در موتورهای جستجو نمایش داده شود شما باید از کلمات کلیدی در عنوان ها، هشتگ و به صورت مناسب در تمام متن خود استفاده کنید. البته بهینه سازی سئو چیزی بیشتر از تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی است و بهتر است برای ارتقا سایت خود با یک متخصص سئو مشورت کنید.


  1. عناصر بصری




طراحی عناصر بصری یکی از مهمترین و اثرگذار ترین بخش ها در روند طراحی سایت است زیرا اولین نقطه ی برخورد شما و مخاطب خواهد بود. این بخش از فرایند طراحی اغلب با در نظر گرفتن عناصر موجود در لوگو، پالت رنگ مناسب و نوع کسب و کار شما مشخص می شود و مرحله ای است که طراح می تواند تمام هنر خود را در آن نمایش دهد.

بهتر است در طراحی بصری سایت استفاده از تصاویر با کیفیت را در نظر داشته باشید. استفاده از تصاویر با کیفیت یک ظاهر خوب و قابل اعتماد برای سایت شما ایجاد می کند و محتوای شما را برای مخاطب جذاب تر جلوه می دهد. اگر قصد دارید در سایت تصاویری از محصولات خود ارائه دهید بهتر است از یک عکاس حرفه ای کمک بگیرید زیرا یک تصویر دقیق و با کیفیت از جزئیات یک محصول می تواند تاثیر بسیاری بر مخاطب داشته باشد.

در پایان نیز بهتر است قبل از راه اندازی رسمی سایت خود تمام قسمت های آن را آزمایش کنید و از کیفیت کارکرد آن در دستگاه و سیستم عامل های مختلف مطمئن شوید.