چطور رنگ طراحی سایت را انتخاب کنیم

مدیر فنی چهارشنبه 1399/09/19

استفاده از رنگ ها اهمیت زیادی در زیبایی و تاثیرگذاری برند شما دارد. به عنوان مثال احتمالا متوجه شده باشید که تقریبا همه رستوران ها و فست فودها از رنگ قرمز و زرد در لوگو و دکور خود استفاده می کنند زیرا این رنگ ها گرسنگی و اشتیاق به خوردن را برمی انگیزند. در تبلیغات محصولات غذایی رژیمی و ارگانیک بیشتر از رنگ سبز استفاده می شود که اشاره به سالم خوری و یا مصرف مواد غذایی تازه و طبیعی دارد. حالا که متوجه اهمیت رنگ ها در طراحی لوگو شدید بد نیست به رنگ طراحی سایت نیز فکر کنید زیرا در برند سازی و جذب مخاطب اهمیت بسیاری دارد.

رنگ طراحی سایت



چرا رنگ در طراحی سایت اهمیت دارد؟


رنگ ها می توانند احساسات مختلفی در بیننده ایجاد کنند به همین دلیل روانشناسی رنگ در هنر طراحی و نقاشی اهمیت بسیاری دارد. ممکن است فکر کنید رنگ ها تاثیری در انتخاب های شما ندارند اما طبق تحقیقات بیش از 85 درصد کاربران فضای مجازی تاکید کرده اند که رنگ ها تاثیر زیادی در اعتماد آنها و خرید از یک سایت داشته اند. به عنوان مثال بسیاری از سایت ها بر اساس تجربه متوجه شدند گزینه های اقدام به عمل با رنگ قرمز بیشتر مخاطبان را به انجام فعالیت مورد نظر آنها ترغیب می کنند. البته گستره ی تاثیر گذاری رنگ ها بیش از این موارد است، رنگ های باعث تثبیت برند شما در ذهن مخاطب می شوند. به طور مثال زمانی که عبارت کوکاکولا را می شنوید چه رنگی در ذهن شما تداعی می شود؟ قرمز! برند اپل چه ترکیب رنگی در ذهن شما دارد؟ خاکستری و ترکیب رنگ های بژ!

البته صرفا اگر برای جلب توجه رنگ تمام قسمت های سایت خود را قرمز کنید این رنگ کارکرد خود را از دست می دهد. باید برای اثرگذاری بیشتر از ترکیب های هوشمندانه در رنگ طراحی سایت استفاده کنید.

چطور یک رنگ برای طراحی سایت انتخاب کنیم؟


برای انتخاب رنگ طراحی سایت ابتدا باید درک درستی از محصولی که می فروشید و یا خدماتی که ارائه می دهید کسب کنید. اگر می خواهید یک تصویر برتر، خاص و گرانقیمت در ذهن مخاطب ایجاد کنید رنگ بنفش مناسب شماست زیرا معمولا این رنگ محبوب افراد ثروتمند است. اما اگر می خواهید مخاطبان گسترده تری را مد نظر قرار دهید پیشنهاد ما به شما استفاده از رنگ آبی است. آبی رنگ آرامش بخشی است که برای موضوعات ظریف و حساس مانند محصولات مراقبت های بهداشتی یا خدمات امور مالی مناسب است و در مخاطب حس آرامش و اعتماد ایجاد می کند.

انتخاب رنگ اصلی برای طراحی سایت

بهتر است رنگ اصلی لواگو و سایت خود را با توجه به حسی که مایلید در مخاطب ایجاد کند انتخاب کنید.

قرمز: ایجاد هیجان و خوشحالی

نارنجی: ایجاد حس دوستی و سرگرم کننده

سبز: نشانه ای از طبیعت و طراوت

آبی: اطمینان و اعتماد

بنفش: گرانقیمت و خاص

قهوه ای: قابل اعتماد و استفاده برای همه

مشکی: ظرافت و تجمل

سفید: زیبا و ساده

انتخاب رنگ فرعی برای طراحی سایت


وقتی رنگ اصلی را در ذهن خود تجسم کردید وقت آن است که رنگ های دیگری را که می توان همراه آن استفاده کرد انتخاب کنید. به طور کلی در این مرحله می توانید از جدول رنگ های مکمل استفاده کنید. به عنوان مثال یک دایره قرمز روی زمینه سبز بیشتر از یک دایره آبی روی زمینه سبز دیده می شود. اما یک دایره آبی در زمینه نارنجی بسیار بهتر و واضح تر خواهد بود. بهتر است علاوه بر رنگ اصلی فقط یک یا دو رنگ فرعی استفاده کنید، رنگ های زیاد و متنوع موجب آزرده شدن چشم مخاطب خواهد شد. تصویر زیر یک مثال خوب برای یک رنگ بندی زنده و چشم نواز است.

 

انتخاب رنگ پس زمینه در طراحی سایت


رنگ پس زمینه سایت شما اهمیت زیادی دارد زیرا بیشتر از هر رنگ دیگری فضا را اشغال می کند. البته انتخاب آن چندان سخت نیست زیرا یا باید تیره باشد و یا روشن. سعی کنید از انتخاب رنگ سفید دوری کنید زیرا موجب آزار چشم مخاطب خواهد شد. بهتر است رنگ پس زمینه سایت چند درجه تیره یا روشن تر از لوگوی اصلی شما باشد.

انتخاب رنگ نوشتار در طراحی سایت


احتمالا قصد دارید یک رنگ آسان و معمولی را انتخاب کنید و آن مشکی است اما اگر دقت کنید رنگ های مشکی استفاده شده در اینترنت چندان هم مشکی نیستند. انتخاب رنگ سفید نیز به این دلیل که یک کنتراست 100 درصد با پس زمینه ایجاد می کند انتخاب خوبی نیست. حروف چینی مشکی روی زمینه سفید می تواند منجر به خستگی چشم شود و در صورت دشوار بودن مطالعه ی مطالب مخاطب به سرعت سایت شما را ترک خواهد کرد. معمولا طیف خاکستری انتخاب خوبی برای حروف چینی سایت است اما بهتر است بر اساس پس زمینه یک رنگ مناسب و چشم نواز انتخاب کنید.

نکاتی درباره رنگ طراحی سایت



  1. از رنگ های متنوع استفاده کنید


اگر بتوانید بدون اشباع صفحه از رنگ های متنوع استفاده کنید به زیبایی و جذابیت سایت شما افزوده می شود. به طور مثال در تصویر زیر از 6 رنگ مختلف استفاده شده است اما هر کدام مفهوم مشخصی دارند و صفحه را اشباع نکرده اند.

 

  1. از طیف های مختلف یک رنگ استفاده کنید


ممکن است یک رنگ خاص بیانگر برند شما باید و مایل نباشید از رنگ های دیگر استفاده کنید، در این حالب می توانید برای ایجاد تنوع و زیبایی از طیف های مختلف رنگ مورد نظر خود استفاده کنید. به طور مثال در تصویر زیر از 5 طیف رنگ سبز برای لینک دادن به شبکه های اجتماعی استفاده شده است.

 

  1. از یک منبع خوب استفاده کنید


اگر هنوز رنگ بندی مورد نظر خود را پیدا نکردید می توانید از طبیعت الهام بگیرید و یا از یک منبع گرافیکی خوب استفاده کنید. سایت Coolors یک منبع مناسب برای دیدن طیف رنگ بندی های متنوع قابل استفاده در طراحی سایت است.