نکاتی برای انجام یک خرید امن در اینترنت

مدیر فنی شنبه 1399/08/24

این روزها خرید از فروشگاه های آنلاین به دلیل تنوع بالا و صرفه جویی در زمان طرفداران بسیاری دارد. همزمان با رواج خرید آنلاین کلاهبرداری های آنلاین نیز افزایش پیدا کرده است. کلاهبرداری های آنلاین معمولا با استفاده از درگاه پرداخت جعلی و یا دزدین مشخصات حساب اتفاق می افتد و ما قصد داریم در ادامه ی این مطلب نکاتی را یادآور شویم که به شما در انجام یک خرید امن بدون ترس از کلاهبرداری یا دزدیده شدن اطلاعات حساب بانکی از فروشگاه های آنلاین کمک می کند.



  1. از درگاه امن برای پرداخت استفاده کنید




هنگام خرید از فروشگاه های آنلاین و پیش از پرداخت و وارد کردن مشخصات کارت بهتر است از معتبر بودن سایت و درگاهی که قصد پرداخت وجه از طریق آن را دارید اطمینان حاصل کنید. آدرس درگاه نمایش داده‌ شده در مرورگر شما باید https آغاز شود. آدرس معتبر درگاه های پرداخت اینترنتی در ایران یکی از زیر دامنه های از Shaparak.ir است. اگر هرگونه ترکیب دیگری از کلمه Shaparak و هر پسوند دامنه دیگری به غیر از .ir مشاهده کردید باید بدانید غیرمجاز و جعلی است. یکی دیگر از نشانه های معتبر بودن درگاه پرداخت وجود علامت قفل سبز قبل از آدرس صفحه و حرف s در https است.

خرید امن





  1. مراقب پیام یا تماس های مشکوک خود باشید




مراقب پیام یا تماس هایی که ادعا دارند از طرف بانک، سرویس دهنده های اینترنت و یا یک نرم افزار خاص با شما تماس می گیرند و از شما مشخصات کارت بانکی تان را می خواهند باشید. این روزها معمولا به بهانه ی دریافت جایزه از شما می خواهند به خودپرداز مراجعه کنید و کارت خود را وارد کنید و اعدادی را پشت سر هم بزنید تا پول به حساب شما منتقل شود اما باید گفت این اعداد مراحل واریز وجه است نه دریافت وجه.

 


  1. نرم افزارهای خود را بروزرسانی کنید




بروزرسانی نرم افزار یکی از ساده ترین کارهایی است که می توانید برای محافظت از اطلاعات خود انجام دهید اما بسیاری از افراد معمولا این کار را به تعویق می اندازند. بروزرسانی نرم افزارها اغلب برای کمک به بهبود امنیت و مبارزه با حملات سایبری جدیدی که به طور مداوم در حال پیشرفت و توسعه هستند منتشر می شوند پس بهتر است برای خرید امن توسط نرم افزارهای مختلف آنها را بروز نگه دارید.

خرید امن





  1. لینک های ناشناس را باز نکنید




یکی از رایج ترین روش های کلاهبرداری اینترنتی ارسال لینک های مختلف با عنوان هدیه یا تخفیف است که در آن از شما می خواهند لینک را باز و ثبت نام کنید. این لینک ها ممکن است توسط ایمیل و یا پیامک برای شما ارسال شوند و پس از باز کردن آنها با ارسال ویروس و انواع بد افزارها رایانه یا تلفن همراه شما را هک کنند. در نتیجه اگر از هویت فرستنده اطلاع نداشتید بهتر است روی هیچ لینک ناشناس و مشکوکی کلیک نکنید.

     5.رمز عبور مناسب انتخاب کنید


گذرواژه های امن و منحصر بفرد بهترین نگهبانان اطلاعات شخصی شما هنگام خرید امن هستند پس در انتخاب آنها هوشمند و دقیق عمل کنید. اگر از گذرواژه یکسانی برای چند سایت یا کارت اعتباری استفاده می کنید وقت بگذارید و آنها را تغییر دهید. مراقب باشید کسی کلمه عبور و رمز کارت های اعتباری شما را پیدا نکند. انتخاب کلمات پیچیده و طولانی که شامل اعداد و حروف می شوند بسیار مناسب است. انتخاب کلماتی مانند تاریخ تولد، اسم همسر یا فرزند و یا حیوان خانگی شما چندان امن نیست.

 


  1. بیشتر از آنچه لازم است اطلاعات ندهید




اکثر سایت هایی که از آنها بازدید یا خرید می کنید برای تکمیل ثبت نام لیستی از اطلاعات شما را می خواهند. فقط اطلاعاتی را که ضروری است به آنها بدهید. اگر نوشتن آدرس کامل یا شماره تماس اختیاری است از تکمیل این قسمت ها صرف نظر کنید. هر چه اطلاعات بیشتری از خود در فضای اینترنت ثبت کنید بیشتر خود را در معرض آسیب قرار داده اید. قبل از ثبت اطلاعات خود در یک سایت وقت بگذارید و سیاست حفظ حریم خصوصی آنها را بخوانید تا بدانید دقیقا در کجا و چگونه از اطلاعات شما استفاده خواهد شد.

خرید من





  1. از اینترنت عمومی استفاده نکنید




بسیاری ازاوقات مجبور می شویم در یک محیط عمومی به اینترنت وصل شویم تا یک کار مهم را انجام دهیم. استفاده از اینترنت عمومی یک فرصت مناسب برای دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی شما را فراهم می کند. سعی کنید در کافی نت یا مکان هایی که به طور عمومی امکان استفاده از اینترنت را به کاربران می دهند وارد حساب کاربری خود نشوید و پرداخت اینترنتی انجام ندهید.

 


  1. از سایت های معتبر خرید کنید




برای انجام یک خرید امن بهتر است به هر سایتی اعتماد نکنید. بسیاری از سایت های به دروغ مدعی ارائه ی محصولاتی هستند و پس از خرید ممکن است هرگز محصول مورد نظر خود را دریافت نکنید. علاوه بر این بسیاری از سایت های طراحی می شوند تا شما را به یک درگاه پرداخت ناامن منتقل کنند تا مشخصات حساب شما را دزدیده و حساب بانکی شما را خالی کنند. با خرید از سایت های معتبر نه تنها مطمئن هستید که محصولی که بابت آن هزینه کردید به دست شما می رسد بلکه همه ی سایت های  معروف همواره سعی دارند یک درگاه پرداخت امن به مشتریان خود ارائه دهند زیرا نگهداری از اطلاعات و حفظ اعتماد مشتری برایشان بسیار مهم است.