تبلیغات چیست و یک تبلیغ موفق چه ویژگی هایی دارد؟

مدیر فنی چهارشنبه 1399/08/07

در روزگاری که افراد به سرعت از یک موضوع سراغ موضوع دیگر می روند و تمرکز و توجه به شدت کاهش پیدا کرده است هنر شما به عنوان صاحب یک کسب و کار جلب توجه مخاطب است و تبلیغات موثرترین راه برای این کار است. بیلبوردها و پوسترهای تبلیغاتی در دور ترین نقاط دنیا نیز وجود دارند و باید بگوییم تبلیغات تمام دنیا را گرفته است اما چیزی که موجب می شود یک مخاطب از میان تبلیغات شما را انتخاب کند و خرید خود را انجام دهد، چیست؟ اعتبار و جلب اعتماد مخاطب همان چیزی است که باعث می شود یک فرد از میان انبوه گزینه هایش شما را انتخاب کند. در ادامه قصد داریم به سوال " تبلیغات چیست " و ویژگی های یک تبلیغات موثر بپردازیم.

 

تبلیغات چیست


تبلیغات یک کسب و کار را می توانید از مترو و اتوبوس تا بیلبوردهای شهر ببینید و معمولا با امید اینکه مشتری آنها را انتخاب کند انجام می شود. البته باید گفت بهترین تبلیغات، تبلیغاتی هستند که با انجام تحقیقات دقیق و با سبک و هدف در یک مکان و زمان مشخص انجام می شوند.

در پاسخ به سوال "تبلیغات چیست؟" باید بگوییم تبلیغات فرآیند ترغیب مخاطب هدف برای انجام اقدامی خاص است، خواه خرید یک محصول باشد یا آگاهی بخشی نسبت به یک موضوع. تبلیغات به عنوان پیامی در نظر گرفته می شود که سعی در جذب مخاطب دارد و معمولا با هدف جلب توجه انجام می شود اما در بسیاری از اوقات به نحوی در زندگی ما نقش دارد که متوجه آن نمی شویم و گاهی ممکن است کاملا ناآگاهانه و غیر ارادی بر اساس آن انتخاب ها و سبک زندگی خود را تغییر دهیم.

معمولا صاحبان کسب و کار قبل از انتشار یک تبلیغ ساعت ها در مورد آن تحقیق و جستجو انجام می دهند تا بتوانند آن را هم سو با نیازهای مخاطب در یک رسانه ی مناسب منتشر کنند.

تبلیغات چیست



تبلیغات و بازاریابی


برای اینکه به سوال " تبلیغات چیست " یک جواب دقیق بدهیم بهتر است به تفاوت بین تبلیغات و بازاریابی بپردازیم. به عنوان صاحب یک کسب و کار بهتر است بدانید تبلیغات و بازاریابی دو مقوله ی کاملا متفاوت هستند. در واقع بازاریابی مانند یک چتر بزرگ است که کل فرایند جذب مخاطب زیر آن قرار می گیرد و تبلیغات یکی از روش هایی است که به این کار کمک می کند. بهتر است قبل از هر اقدامی یک برنامه بازاریابی دقیق که شامل کلیه روش های بازاریابی و پیاده سازی آنها است داشته باشید و بر اساس آن عمل کنید.

انجام تحقیقات اولین قدم در هر برنامه ی بازاریابی است زیرا بینش لازم برای اجرای موثر یک کمپین را در اختیار بازاریابان قرار می دهد. در واقع مهمترین قدم برای بازاریابی و داشتن یک تبلیغ تاثیرگذار درک و شناخت مشتری بالقوه است و انجام هر حرکت اشتباه ممکن است به اتلاف سرمایه و یا حتی از دست دادن مشتریان فعلی منجر شود.

تبلیغات دیجیتال چیست


دنیای ما یک دنیای دیجیتال است پس اگر هنوز برنامه ای برای تبلیغات دیجیتال ندارید باید گفت کسب و کار شما از دنیای تجارت عقب مانده است. طبق آمار هر فرد بزرگسال تقریبا 11 ساعت در روز وقت خود را در اینترنت می گذراند در نتیجه اگر می خواهید توجه مخاطب خود را جلب کنید تبلیغات در فضای اینترنت برای شما ضروری است. تبلیغات در فضای مجازی بسیار متنوع  است و می توانید از روش های مختلفی پیام خود را به مشتری برسانید. در ادامه پاسخ به سوال " تبلیغات چیست " قصد داریم به دسته بندی تبلیغات دیجیتال بپردازیم.

 

  • تبلیغ در سایت ها


می توانید با پرداخت مبلغ مشخصی در سایت هایی که مطالب مرتبط با محصولات شما منتشر می کنند خود را تبلیغ کنید. به طور مثال اگر شما تولید کننده یا فروشنده ی محصولات آرایشی هستید می توانید یک تبلیغ در سایتی که در مورد محصولات آرایشی اطلاع رسانی می کند منتشر کنید به این ترتیب موفق شدید صدای خود را به مخاطبی که در حال جستجو در مورد لوازم آرایش است برسانید.

  • تبلیغ در شبکه های اجتماعی


شبکه های اجتماعی رسانه های کوچک پر مخاطبی هستند که بهتر است در آن فعال باشید. شما می توانید با سپردن تبلیغات خود به صفحات پر مخاطب در شبکه های اجتماعی دیده شوید و مخاطبان خود را پیدا کنید. به طور مثال اگر محصولات ورزشی ارائه می دهید می توانید از یک ورزشکار تقریبا معروف در فضای مجازی بخواهید از محصولات شما در عکس هایش استفاده کند و یقینا به سرعت تاثیر این تبلیغ را در فروش خود خواهید دید.

  • تبلیغات بومی


هر چه تبلیغات شما شخصی سازی تر شده باشد تاثیر آن بر مخاطب بیشتر خواهد بود. هر چه حجم تولید محتوا و تبلیغات بیشتر باشد توجه مخاطب کمتر می شود پس بهتر است در تبلیغات خود از عناصری استفاده کنید که توجه مخاطب را جلب کند. استفاده از عناصر بومی یا تبلیغ بر اساس جغرافیای هر منطقه یک راه خوب برای ارائه ی تبلیغات متمایز است.

تبلیغات چیست



ویژگی های تبلیغات موثر چیست


یکی از مهمترین قسمت های پاسخگویی به سوال  " تبلیغات چیست " بررسی تبلیغات موفق است. تبلیغات نیز مانند بسیاری از فعالیت های دیگر به طور مداوم در حال پیشرفت است در نتیجه برای این که همچنان بتوانید در نظر مخاطب جالب و جذاب باشید باید متناسب با عادت های جدید جامعه حرکت کنید. هر تبلیغ یک هدف مهم دارد، ایجاد تمایز بین شما و سایر رقبا و در نتیجه افزایش محبوبیت و فروش محصول. با این حال بهتر است در تبلیغات خود اصرار بر خرید نکنید، شما باید یک پیشنهاد هیجان انگیز داشته باشید که باعث شود مشتری شما را انتخاب کند. شما می توانید با جا انداختن یک شعار کوتاه در تبلیغات خود احساسات مخاطب را هدف قرار دهید و مخاطب را به خرید ترغیب کنید. ایجاد یک ارتباط صمیمی با مخاطب و جلب اعتماد او راه تبدیل یک مشتری ساده به مشتری همیشگی است.