اهمیت تبلیغات خلاقانه و تاثیر آن در فروش

مدیر فنی شنبه 1399/08/17

رمز موفقیت در تبلیغ ارائه ی تبلیغات خلاقانه است. تبلیغات خلاقانه بهتر و بیشتر در یاد می مانند و با کمترین هزینه بیشترین جذب مخاطب را برای شما خواهند داشت. البته پیش از هر چیز باید از خود بپرسیم آیا تبلیغات خلاقانه در ترغیب مردم به خرید محصولات موثرتر از تبلیغاتی است که به سادگی مشخصات یا مزایای محصول را فهرست می کنند یا خیر؟ آمارها نشان می دهد یک تبلیغ خلاقانه بیشتر در ذهن می ماند و نگرش مثبتی نسبت به کسب و کار و محصول شما در مخاطب ایجاد می کند و شاید همین امر راز تاثیر گذاری بیشتر یک تبلیغ جدید با ایده های نو است.

 

خلاقیت چیست؟


خلاقیت یک مفهوم ذهنی است و برای تعریف آن نیاز به بررسی ابعاد گوناگون روانشناختی و اجتماعی است. به طور کلی و خلاصه می توان گفت خلاقیت به معنای توانایی یافتن راه حل های غیرمعمول و غیر مشهود برای یک مسئله است.

تبلیغات خلاقانه


الیس پل تورنس روانشناس آمریکایی که تست تفکر خلاق را طراحی کرده است برای ارزیابی توانایی افراد خلاق 5 عنصر اصلی را در نظر دارد: تسلط، اصالت، بررسی جزئیات، تفکر انتزاعی و گشودگی در برابر نظریات مختلف. تسلط به تعداد ایده ها و راه حل هایی که برای یک سوال یا نیاز پیشنهاد می شود اشاره دارد، به طور مثال "لیست کاربردهای مختلف گیره ی کاغذ". اصالت به معنای میزان غیر معمول یا منحصر بفرد بودن پاسخ ها است. منظور از جزئیات در اینجا نکته بینی و توجه به جزئیاتی است که در پاسخ ها ذکر شده است. تفکر انتزاعی به فکر کردن به یک مفهوم یا موضوع فراتر از چیزی که در میان عموم رایج است، اشاره دارد و گشودگی در برابر نظریات مختلف به معنای در نظر گرفتن عوامل مختلف تاثیر گذار در پاسخ های ارائه شده است.

رابرت اسمیت، محقق ارتباطات دانشگاه ایندیانا تبلیغات خلاق را تبلیغاتی می داند که متفاوت، جدید، غیر معمول، اصل و منحصر بفرد باشد. اسمیت 5 ویژگی برای تبلیغات خلاقانه در نظر دارد و بهتر است برای ارزیابی خلاقیت کمپین تبلیغاتی خود از مصرف کنندگان بخواهید با در نظر گرفتن این ویژگی ها به تبلیغ شما امتیاز دهند. با بررسی و پیگیری تاثیر تبلیغات خود بر مخاطب می توانید روند پیشرفت خود را افزایش دهید و مشکلات را به سرعت شناسایی و برطرف کنید.

  • اصالت


در فرآیند تولید تبلیغات خلاقانه مدام از خود بپرسید این کار منحصر بفرد است؟ این تبلیغ جدید و دور از کلیشه های تکراری است؟ اینکه تبلیغ شما اصالت داشته باشد و کپی از ایده های قدیمی نباشد اهمیت بسیاری دارد.

  • انعطاف پذیری


آیا در تبلیغ خود به موضوعات و ایده های مختلف پرداخته اید؟ یکی از فاکتورهای مهم تبلیغات خلاقانه تک بُعدی نبودن آنها است.

  • پیچیدگی


اینکه ایده ی تبلیغ شما شامل جزئیات و پیچیدگی های جالب باشد باعث تاثیرگذاری بیشتر آن خواهد شد. معمولا جزئیات و نکته های ریز و دقیق بهتر در خاطر مخاطب می ماند.

  • ترکیب


آیا ترکیب عناصر مختلف موجود در تبلیغ خوب و مناسب است؟ اینکه اجزای مختلف موجود در تبلیغ شما با یک دیگر همنشینی داشته باشند و یک ترکیب خوب و ماندگار را تشکیل دهند اهمیت زیادی در تاثیرگذاری آن خواهد داشت.

  • ارزش هنری


تبلیغات خلاق معمولا دارای عناصر هنری حاوی صوت، تصویر و رنگ های خاص هستند که اگر با کیفیت و هوشمندانه با هم ترکیب شوند می توانند یک اثر هنری ارزشمند را تولید کنند. تبلیغات خلاقانه ی شما اگر دارای ارزش هنری باشند تا سال ها می توانند مخاطبان خود را متاثر کنند.

تبلیغات خلاقانه



تاثیر تبلیغات خلاقانه بر فروش


نکته ی ثابت شده و قطعی تاثیر مثبت تبلیغات خلاقانه بر افزایش فروش است. اما اگر مایل به بررسی فاکتورهای خلاقیت در تبلیغات و تاثیر هر یک از عناصر بر جذب مخاطب باشید باید به طور دقیق و تک به تک آنها را مورد تحقیق و آنالیز قرار دهید. به طور کلی می توان گفت هر چه اصالت و ارزش هنری یک تبلیغ بالاتر باشد تاثیر گذاری آن بیشتر خواهد بود.

در مرحله ی بعدی باید در نظر گرفت محصولی که قصد دارید برای آن یک تبلیغ خلاقانه طراحی کنید چیست؟ در واقع تحقیقات نشان داده است افراد مایلند در تبلیغات قهوه و بستنی خلاقیت بصری و جذابیت های هنری ببینند اما در تبلیغات یک شامپو یا یک صندلی جدید ترجیح می دهند تبلیغات بر پایه ی ارائه ی اطلاعات باشد. بهتر است بسته به محصولی که قصد تبلیغ آن را دارید هر یک از عناصر خلاقیت را کم یا زیاد کنید زیرا صرفا وجود همه ی عناصر موجب تاثیرگذاری بیشتر نخواهد شد.

در نهایت می توان گفت مانند تمام روش های بازاریابی دیگر در تبلیغات و بخصوص تبلیغات خلاقانه در نظر گرفتن نیاز و سلیقه ی مشتری اولویت اصلی را دارد.

 

آیا خلاقیت بیشتر مساوی با موفقیت بیشتراست؟


صرفا تمام ایده های خلاقانه بازخورد خوب نمی گیرند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید بر اساس مخاطب هدف و ذائقه ی مشتریان فعلی دست به طراحی تبلیغ بزنید و بهتر است قبل از آن با انجام تحقیقات میدانی و بررسی آمارها نیاز مخاطب را شناسایی کنید. شاید در بررسی ها به این نتیجه برسید که نیاز است محصول خود را اصلاح یا بروزرسانی کنید، در قیمت تمام شده ی آن تجدید نظر کنید یا برای جلب توجه بازار به تولید یک محصول کاملا جدید بپردازید. در واقع می توان گفت قبل از انجام هر گونه تبلیغی باید نقص های خود را بر طرف کرده و نیاز مشتری را بشناسید سپس اقدام به طراحی تبلیغات خلاقانه بر اساس معیارهای مورد نظر مخاطب کنید. پس از اجرای هر کمپین تبلیغاتی بازخوردها را ثبت و بررسی کنید، بدون داشتن دیدگاه از نوع عملکرد خود نمی توانید نقاط ضعف و قدرت خود را پیدا کنید.