بک لینک چیست و چطور محاسبه می شود

مدیر فنی چهارشنبه 1399/08/21

بک لینک به عبارت ساده پیوند و لینکی از یک وب سایت به وب سایت دیگر است. موتورهای جستجو مانند گوگل از بک لینک به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده می کنند چرا که وقتی یک وب سایت به وب سایت دیگری لینک باشد به این معنی است که آنها اعتقاد دارند محتوای وب سایت مفید و قابل توجه است. بک لینک با کیفیت بالا، می تواند به افزایش موقعیت و قابلیت مشاهده سایت در نتایج موتور جستجو (SEO) کمک کند.

 

نحوه ی کار بک لینک چیست؟


بک لینک ها نقش مهمی در الگوریتم موتور جستجو ، سئو و استراتژی کلی شما برای رشد وب سایت شما دارند. ساده ترین روش فکر کردن و نگاه کردن به بک لینک، به عنوان مکالمه بین وب سایت ها است.

به عنوان مثال، "الف" یک وبلاگ نویس است و یک مقاله بسیار جالب در مورد یک رویداد ورزشی می نویسد. وبلاگ نویس دیگری به نام "ب" هنگام به اشتراک گذاشتن پست خود، به مقاله الف پیوند می زند. از آنجا که ب در مورد موضوع موردنظر در سایت معروف مجله آنلاین خود می نویسد، این کار باعث ایجاد بک لینکی برای پست الف می شود.

در حقیقت این یک جریان برد-برد برای هر دو طرف است.

انواع بک لینک چیست؟

بک لینک دو نوع اساسی دارد و یکی از آنها با ارزش تر از دیگری است. بیایید نگاهی سریع به هر یک و نحوه تأثیر آنها بر سایت شما بیندازیم.

 

بک لینک چیست


 

لینک های Nofollow  به موتورهای جستجو می گوید که از لینک چشم پوشی کنند. این لینک ها هیچ ارزشی از یک سایت به سایت دیگر منتقل نمی کنند. بنابراین، به طور معمول آنها در بهبود رتبه جستجو یا دیده شدن شما مفید نیستند.

پیوندهای Dofollow نوعی بک لینک است که همه خواهان آن هستند. اما بخاطر داشته باشید بک لینک از سایت های معتبر بیشترین ارزش را دارد. این نوع بک لینک می تواند به بهبود رتبه بندی موتور جستجوگر شما کمک کند.

با این حال ، پیوندهای dofollow نیز وجود دارد که بد یا "سمی" شناخته می شوند. این پیوندها از سایتهای مشکوک و یا با شکستن قوانین ارائه خدمات موتور جستجو به دست می آیند. این موضوع ممکن است باعث شود گوگل سایت شما را جریمه کند یا حتی آن را از فهرست خارج کند. به یاد داشته باشید، کمیت بک لینک مهم نیست بلکه کیفیت آن است که تفاوت در رتبه بندی را ایجاد می کند.

 

نحوه گرفتن بک لینک چیست؟


ایجاد بک لینک برای سایت شما به زمان و تلاش نیاز دارد. در اینجا چند روش ساده برای ایجاد بک لینک با کیفیت برای وب سایت توضیح داده شده است:

لینک هایی را به سایت خود روی پروفایلتان در شبکه های اجتماعی اضافه کنید

جستجوی گوگل را بر روی پستی انجام دهید که از قبل دارای رتبه خوبی است و سپس آن را بهبود بخشیده و گسترش دهید.

لیستی از پست های دارای "چگونه" ، پست های دارای "چرا" ، اینفوگرافیک ها یا پست هایی همراه با فیلم ایجاد کنید. این قالب ها معمولاً نسبت به پست های استاندارد بک لینک بیشتری می گیرند.

ارسال پست های مهمان در وبلاگ ها و وب سایت های دیگر با اینفلوئنسر ها مرتبط تماس بگیرید و در مورد مقاله ای در سایت خود به آنها بگویید که ممکن است تمایل داشته باشند به سایت شما لینک شوند.

شما همچنین می توانید شروع به انجام تحقیقات رقابتی در زمینه بک لینک کنید. برای انجام این کار، باید بک لینک های رقبای خود  که رتبه خوبی دارند را ببینید.

همچنین یک ابزار بک لینک مانند SEMrush می تواند به شما در یافتن این پیوندها کمک کند، بنابراین می توانید هدف قرار دادن آن دامنه ها را به عنوان بخشی از استراتژی لینک سازی خود آغاز کنید.

 

بک لینک چیست


 

روش های بررسی بک لینک چیست؟


ابزارهای مختلفی برای نظارت بر لینک وجود دارد که به شما امکان می دهد بک لینک های وب سایت خود را بررسی کنید از جمله این ابزار ها می توان به Google Search Console ، SEMRush ، Ahrefs و غیره اشاره کرد.

مراقبت از بک لینک ها بسیار مهم است. دستورالعمل های گوگل وبمستر از شما می خواهد که از دارندگان وب سایت های مخرب بخواهید پیوندهای خود را از سایت شما حذف کنند. اگر این کار را نکنید، Google می تواند وب سایت شما را جریمه کند و رتبه صفحه شما در نتایج جستجو کاهش می یابد.

بنابراین ، مهم است که بدانید چگونه به این 3 سوال پاسخ دهید:

  • از کجا می توانم همه بک لینک های خود را پیدا کنم؟

  • چگونه می توانم متوجه مخرب بودن آنها شوم؟

  • چگونه می توانم با دارندگان سایت های بک لینک های مخرب تماس بگیرم؟


خوشبختانه پاسخ به این سوالات با بهره گیری ابزار مناسب آسان است.

شما می توانید از Google Search Console برای رشد سایت و دیدن بک لینک های خود استفاده کنید، اما ممکن است زمان زیادی طول بکشد؛ با این وجود ابزارهای سریعتر و بهتری نیز در دسترس هستند. به عنوان مثال، با استفاده از SEMrush، می توانید به سرعت به هر سه سوال مهم و حتی سوالات بیشتر پاسخ دهید.

SEMrush دارای دو محور کاری اصلی است که به طور خاص با بک لینک ها سروکار دارند. اولین قسمت Backlink Analytics است که به شما اجازه می دهد تا درمورد رقبای خود مطالعه کنید و دوم قسمت Backlink Audit است که در ادامه نگاهی اجمالی و سریع به آن خواهیم داشت زیرا به شما امکان می دهد تمام بک لینک های سایت خود را پیدا کنید.

بک لینک چیست


ابزار SEMrush’s Backlink Audit هر بک لینک را بررسی کرده و موارد مخرب را نشان می دهید. به این ترتیب می توانید بک لینک های مخرب را پیدا کرده آنها را تا قبل از اینکه گوگل وب سایت شما را جریمه کند رفع کنید.


یکی از بهترین قابلیت ها در مورد SEMrush این است که به شما امکان می دهد به صاحب وب سایت های مخرب از طریق صفحه کاربری شان ایمیل ارسال کنید.

با ابزاری مانند SEMrush می توانید تحقیقات مربوط به کلیدواژه ها را نیز انجام دهید، بک لینک های رقبا را ببینید و بک لینک های خود را مدیریت کنید.

بررسی و سازماندهی بک لینک بخش مهمی از استراتژی سئو سایت شماست.

در پایان امیدواریم که این مقاله به شما در فهمیدن این موضوع که بک لینک چیست و چگونه می توانید از آن برای رشد وب سایت خود استفاده کنید؛ کمک کرده باشد.