اهمیت داشتن استراتژی در بازاریابی محتوا

مدیر فنی شنبه 1399/08/17

اگر قصد بازاریابی به هر شکلی برای کسب و کار خود دارید بهتر است از ابتدا با یک استراتژی مشخص و مکتوب پیش بروید. بازاریابی محتوا یکی از اشکالی است که میتوانید از آن برای جذب مخاطب استفاده کنید اما بدون داشتن یک استراتژی منسجم بعید است موفق شوید. داشتن سایت و وبلاگ برای هر کسب و کاری ضروری است و اگر یک سایت فروشگاهی آنلاین دارید، این موضوع درجه اهمیت بیشتری پیدا می کند. وقتی سایت و وبلاگ خودتان را راه انداختید باید به فکر بازاریابی محتوا باشید. در ادامه قصد داریم با ترسیم 7 مرحله ی گام به گام شما را برای داشتن استراتژی بازاریابی محتوای موفق راهنمایی کنیم.  


  1. اهداف خود را مشخص کنید

بدانید که برای چه به بازاریابی محتوا نیاز دارید، جذب مشتری جدید؟، تثبیت مشتریان قدیمی؟، برقراری ارتباط؟، بهبود تجربه ی کاربری؟ صرفا برای تولید محتوا، محتوا تولید نکنید. محتوای شما باید بر اساس اهداف شما و نیازهای مخاطب تولید شود. بهتر است 3 تا 5 هدف کوتاه مدت و مشخص برای خود تعیین کنید و بر اساس آنها پیش بروید.  


  1. عنصر منحصر به فرد محتوای خود را مشخص کنید

در طول روز هزاران محتوا مرتبط با کسب و کار شما تولید و منتشر می شود. یکی از مهمترین نکات بازاریابی محتوا این است که متفاوت باشید و چیزی را ارائه دهید که شما را از سایر رقبا متمایز کند. بهتر است ویژگی های محتوا خود را لیست کنید، رقبا را شناسایی و ویژگی های محتوای تولید شده توسط آنها را نیز لیست کنید سپس هر چه در لیست مشترک بود را خط بزنید، چیزی که باقی می ماند همان عنصر منحصر به فردی است که قرار است بازاریابی محتوای شما به موفقیت برساند. محتوای شما باید در ابعاد مختلف جدید و خاص باشد، در واقع علاوه بر موضوع باید نحوه ی ارائه، لحن و نکات فرعی ای که در محتوای خود قید می کنید نیز متفاوت باشد.

بازاریابی محتوا




  1. تاثیر بازاریابی محتوا را بررسی کنید

بهتر است قبل از اینکه محتوایی را منتشر کنید به راه های پیگیری آن نیز فکر کنید. برای اینکه بفهمید محتوای شما آن تاثیری که مد نظر داشتید را داشته یا خیر باید بتوانید نتایج آن را پیگیری کنید. معیارهای سنجشی که باید برای سنجش موفقیت محتوای خود اندازه گیری کنید: میزان بازدید: با بررسی تعداد بازدیدها و کلیک ها می توانید به طور دقیق محاسبه کنید که یک محتوا را چند نفر دیده، مطالعه یا دانلود کرده اند. میزان اشتراک گذاری: یکی از مهمترین معیارهایی که در موفقیت بازاریابی محتوا موثر است میزان به اشتراک گذاری آن است. تصور کنید اگر 100 مخاطب دائمی شما محتوا را با 3 نفر دیگر به اشتراک بگذارند به راحتی و در کوتاه ترین زمان موفق به جذب 300 مخاطب جدید خواهید شد. تناسب محتوا و مخاطب: بهتر است مخاطب محتوا مشخص باشد و یک سقف برای بازدید و یا بازنشر موفق در نظر بگیرید. به طور مثال با توجه به شرایط کسب و کار خود می توانید بازدید موفق را 250 نفر و بازنشر موفق را 100 نفر در نظر بگیرید و برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی و تلاش کنید. میزان فروش: باید بدانید هر محتوایی که منتشر می کنید چند مشتری واقعی برای شما به همراه داشته است. بررسی این معیارها به طور مرتب به شما کمک می کند از پیشرفت خود مطلع شوید و بدانید آیا مسیر درست را طی می کنید یا نیاز به تغییر استراتژی در بازاریابی محتوا دارید.

بازاریابی محتوا




  1. مخاطب خود را شناسایی کنید

برقراری یک ارتباط صمیمی و مداوم منجر به اعتماد و افزایش خرید خواهد شد اما برای داشتن یک ارتباط خوب باید مخاطب خود را به صورت دقیق شناسایی کنید. بهتر است با جواب سوال "مخاطب هدف کیست؟" شروع کنیم. مخاطب هدف افرادی هستند که به کالا یا خدماتی که شما ارائه می دهید نیاز دارند و برای داشتن آن حاضر به پرداخت هزینه هستند در نتیجه شما باید آنها را بشناسید و برای جلب توجه مخاطب هدف تلاش کنید تا بتوانید آنها از مشتری بالقوه به مشتری بالفعل و دائمی تبدیل نمایید. برای اینکه بتوانید بهتر و بیشتر روی مخاطب هدف خود تمرکز کنید باید سعی کنید آنها را با توجه به اشتراکات شان دسته بندی کنید. به طور مثال مخاطبان شما در رده ی سنی 17 تا 27 هستند پس بهتر است آنها را از نظر جنسیت، شغل و یا جغرافیا دسته بندی کنید که تا بتوانید بازاریابی محتوا را به صورت شخصی سازی شده برای هر گروه اعمال کنید. بررسی پروسونای خریدار یکی از راه های شخصی سازی بازاریابی محتوا است. به طور مثال اگر مشتری شما از دریافت پیامک تبریک تولد خوشحال می شود بهتر است آن را در خاطر بسپارید یا اگر یکی از مشتریان شما ترجیح می دهد فقط به صورت غیر حضوری خرید کند بهتر است شرایط را برای کسب رضایت او و مشتریان شبیه به او فراهم کنید. به یاد داشته باشید نیاز نیست به دنبال کسب رضایت هزاران مشتری با صدها ویژگی باشید بلکه بهتر است 5 دسته و ویژگی مشخص برای مخاطب هدف خود در نظر بگیرید و روی جلب رضایت مشتریان خاص تمرکز کنید. علاوه بر این ها شما مخاطب هدف خود نیستید پس بهتر زاویه ی دید خود را همسو با مشتریان قرار دهید نه نیازها و علایق خود.  


  1. برای شناخت نیاز های مخاطب هدف تحقیق کنید

پس از اینکه با ویژگی های ذکر شده در بالا مخاطب هدف را مشخص کردید وقت آن رسیده است که برای شناخت نیازهای آنها تحقیق و جستجو کنید. تحقیقات میدانی، ارائه ی پرسشنامه یا داشتن یک صندوق نظرات و پیشنهادات از راه های شناخت نیاز مشتری است که در بازاریابی محتوا اهمیت بسیاری دارد. برای کسب موفقیت بیشتر بهتر است اهداف تجاری خود را بر اساس نیازهای مشتری تعریف کنید.  


  1. تغییر محتوا به جای تولید آن

هر موقع حرف از بازاریابی محتوا می شود صاحبان کسب و کار تصور می کنند باید مدام در حال تولید محتوای جدید باشند در حالی که این طور نیست. می توانید با تغییر در ظاهر محتوایی که در گذشته تولید کردید و یا اضافه کردن اطلاعات جدید و بروز یک محتوای جدید تولید کنید. تبدیل محتوای متنی قدیمی به یک کلیپ یا اینوگرافی می تواند منجر به جذب مخاطب جدید شود. اگر محتوای تولید شده در گذشته طولانی و بلند است می توانید هر قسمت از آن را دوباره به عنوان یک محتوای جدید تغییر و ارائه دهید. خلاقیت در ارائه ی محتوا بر تولید آن ارجحیت دارد. بازاریابی محتوا


  1. تقویم تولید محتوا

بهتر است محتوای تولید شده را به صورت مرحله ای ارائه دهید به طور مثال ارائه ی اطلاعات کلی در مورد یک تلفن همراه جدید، انتشار خبر ورود آن تلفن به بازار فروش، ارائه ی مشخصات فنی و ظاهری دستگاه مورد نظر و در نهایت خبر امکان خرید آن و ارائه ی نظرات مصرف کنندگان می تواند مراحل مختلف تولید محتوا برای معرفی یک گوشی تلفن همراه باشد. در انتشار محتوا باید ابتدا اشتیاق مخاطب را تحریک کنید و سپس مرحله به مرحله او را به سمت محصول یا خدماتی که ارائه می دهید راهنمایی کنید. علاوه بر این مهم است که در چه تاریخی محتوای خود را منتشر می کنید، به طور مثال اگر نزدیک سال نو از محصول جدید خود رونمایی کنید احتمال فروش آن بیشتر از هر موقع دیگر در سال خواهد بود. در واقع در بازاریابی محتوا علاوه بر محتوا، تاریخ انتشار آن نیز اهمیت دارد.