8 راه ساده برای بهبود امنیت سایت

مدیر فنی سه‌شنبه 1399/08/27

بیشتر اوقات بهترین روش برای انجام یک کار ساده ترین روش است. احتمالا شما به عنوان مدیر سایت می دانید که باید از سایت خود در مقابل انواع هکر و بدافزارها محافظت کنید اما برای افزایش امنیت سایت نیاز به انجام کارهای سخت و پیچیده نیست بلکه می توانید با 8 اقدام ساده امنیت سایت خود را ارتقا دهید.



  1. نرم افزارهای خود را بروز نگه دارید




جهت حفظ امنیت سایت مهم است که تمام سیستم عامل ها یا اسکریپت های نصب شده را بروز نگه دارید. هکرها معمولا نقص امنیتی نرم افزارها را شناسایی و از طریق آن نفوذ می کنند. مهم است که با بروز نگه داشتن سیستم عامل یا اسکریپت های مختلف راه نفوذ هکرها را مسدود کنید.

 


  1. یک رمز عبور قوی برای خود انتخاب کنید




یکی از راه های افزایش امنیت سایت استفاده از رمز عبور قوی و دشوار است. هکرها اغلب از نرم افزارهای پیچیده و قوی برای پیدا کردن رمزهای عبور استفاده می کنند. برای محافظت خود در برابر این نرم افزارها باید رمز عبور شما شامل حداقل 10 حرف مختلف  با استفاده از حروف بزرگ، حروف کوچک، اعداد و حروف خاص باشد. بهتر است این ترکیب را برای تمام رمز عبورهای خود اعمال کنید.

امنیت سایت





  1. صفحات ورود به سیستم خود را رمزگذاری کنید




در صفحات ورود به سیستم از رمزگذاری SSL استفاده کنید. SSL موجب می شود تا اطلاعات حساس شما مانند شماره کارت اعتباری و اطلاعات مهم ورود به سیستم به طور ایمن وارد و ذخیره شوند. اطلاعات وارد شده در یک صفحه رمزگذاری شده است به طوری که برای شخص ثالثی که ممکن است آن را رهگیری کند بی معنی خواهد بود. این کار به شما کمک می کند تا از اطلاعات خود در برابر هکرها محافظت کند.

 


  1. از یک Host یا میزبان امن استفاده کنید




انتخاب یک شرکت میزبان مطمئن و معتبر برای امنیت سایت شما بسیار مهم است. قبل از هر چیز بهتر است اطمینان حاصل کنید که میزبان مورد نظر شما تمهیدات مشخصی برای حفظ امنیت سایت در نظر گرفته است. علاوه بر این دقت کنید میزبانی که برای سایت خود انتخاب می کنید امکان گرفتن پشتیبان از اطلاعات سایت را فراهم کرده باشد زیرا اگر به هر دلیلی سایت شما آسیب دید یا توسط هکرها هک شد باید بتوانید اطلاعات خود را بازیابی کنید. میزبانی را انتخاب کنید که در صورت لزوم پشتیبانی فنی بیست و چهار ساعته به شما ارائه دهد.

امنیت سایت





  1. افزونه های اضافه و بی مصرف را حذف کنید




هر دیتابیس، برنامه یا افزونه ی اضافی در سایت شما می تواند یک مسیر احتمالی برای ورود هکرها باشد. شما باید هرگونه پرونده، دیتابیس یا برنامه ای را که که دیگر از آن استفاده نمی کنید از سایت خود حذف کنید. همچنین مهم است که ساختار و ترکیب پرونده های خود را مرتب نگه دارید تا به سرعت هر گونه تغییرغیرعادی را شناسایی و پیگیری کنید، علاوه بر این حفظ یک ساختار برای پرونده ها و فایل های مختلف کار حذف پرونده های قدیمی را برای شما آسان تر می کند.

 


  1. از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید




میزبان سایت شما باید از اطلاعات سرورهای خود نسخه پشتیبان تهیه کند اما بهتر است شما نیز به طور مرتب از اطلاعات و پرونده های خود پشتیبان تهیه کنید. این کار به شما کمک می کند در صورت غیرقابل دسترس بودن سایت یا از بین رفتن اطلاعات بتوانید مجدد سایت خود را بازیابی کنید. نرم افزارها و افزونه های زیادی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها مرتب و به طور هوشمند یا دستی از اطلاعات خود یک بک آپ تهیه کنید.

 


  1. سایت خود را از نظر آسیب پذیری اسکن کنید




انجام مرتب اسکن های امنیتی برای بررسی آسیب پذیری سایت و سرور مهم است. اسکن های امنیت باید بر اساس یک برنامه زمان بندی شده و پس از هرگونه تغییر یا اضافه شدن اجزای سایت انجام شوند. نرم افزارهای رایگانی در اینترنت وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها امنیت سایت خود را اسکن کرده و اندازه بگیرید. این ابزارها می توانند برای یک بررسی کوتاه مفید باشند اما همه نقص های امنیتی سایت شما را تشخیص نمی دهند. استفاده از یک اسکنر امنیتی حرفه ای در سایت می تواند یک بررسی و توضیح دقیق درباره ی مشکلات و آسیب پذیری های احتمالی سایت به شما ارائه دهد.

امنیت سایت





  1. یک کارشناس امنیت استخدام کنید




پیدا کردن شرکتی که خدمات امنیتی ارائه می دهد می تواند یک راه حل خوب در هنگام خطر برای افزایش امنیت سایت باشد. همانطور که گفتیم می توان با رعایت نکات کوچک و ساده امنیت سایت را افزایش داد اما اقدامات امنیتی بسیاری وجود دارد که باید توسط یک متخصص انجام شود. شرکت های ارائه دهنده خدمات امنیتی سایت می توانند وب سایت شما را به طور منظم از نظر آسیب پذیری اسکن کنند، پروتکل های امنیتی سایت را به طور کامل انجام دهند، فعالیت های مخرب را کنترل کنند و در صورت نیاز به تعمیر در دسترس باشند.