نکاتی درباره استراتژی دیجیتال مارکتینگ

مدیر فنی چهارشنبه 1399/09/19

دیجیتال مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی است و همانطور که به طور کلی باید برای بازاریابی و تبلیغات تکنیک هایی داشته باشید این سبک از بازاریابی نیز استراتژی مخصوص به خود را دارد. استراتژی دیجیتال مارکتینگ طرحی برای دستیابی به هدف یا اهداف مرتبط با بازاریابی به صورت متمرکز و قابل دستیابی در فضای آنلاین است.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ



استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه انجام می شود؟


همانطور که گفتیم استراتژی دیجیتال مارکتینگ یک طراحی برای رسیدن به هدف مورد نظر است. به عنوان مثال اگر می خواهد با استفاده از شبکه های اجتماعی مخاطب جدید جذب کنید می توانید یک کمپین در توییتر یا یک مسابقه در اینستاگرام برگزار کنید. برای اینکه بتوانید استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به دقت و خوب اجرا کنید باید فاکتورهایی را در نظر داشته باشید، این فاکتورها می توانند موارد زیر باشند:


  1. پرسونا یا شخصیت خریدار خود را شناسایی کنید.




برای داشتن یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق باید بدانید که برای چه کسانی بازاریابی می کنید. بهترین استراتژی ها معمولا بر اساس پرسونا و شخصیت خریدار طراحی می شوند و شناخت آن اولین گام شما برای برنامه ریزی است. می توانید با شناخت الگوهای مختلف شخصیت خریدار مخاطبان خود را سازماندهی کرده و بازاریابی خود را قویتر کنید. شناسایی شخصیت خریدار باید بر اساس مشتریان ایده آل شما و با انجام تحقیقات میدانی انجام شود. اگر بخواهید پرسونای خریدار را بر اساس حدسیات ارزیابی کنید نتیجه ی خوب و دقیقی برای شما نخواهد داشت علاوه بر این بهتر است این کار را با در نظر گرفتن معیارهایی مانند جغرافیا، سن، شغل،درآمد، اولویت ها، علایق، سرگرمی ها و اهداف انجام دهید.


  1. . اهداف خود را مشخص کنید.




اهداف و استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باید با اهداف اساسی کسب و کار شما هم سو باشد. به عنوان مثال اگر هدف کسب و کار شما افزایش 20 درصدی درآمد آنلاین باشد تیم بازاریابی شما باید برای افزایش درآمد 50 درصدی برنامه ریزی کنند. برای ترسیم استراتژی بازاریابی سالانه، شناسایی اولویت های اصلی و موارد اینچنینی بهتر است از یک الگوی برنامه سطح بالای بازاریابی استفاده کنید. هدف اصلی شما از بازاریابی دیجیتال هرچه باشد باید بتوانید موفقیت های خود را در این راه با ابزارهای مناسب بازاریابی دیجیتال بسنجید.


  1. امکانات و دارایی های خود را محاسبه کنید.




برای اینکه بتوانید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق داشته باشید باید امکانات و دارایی های خود را در حوزه ی دیجیتال ارزیابی کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که یک طرح کلی از اهداف و مسیر مورد نظر خود به دست آورید. امکانات و رسانه های دیجیتالی را که در اختیار دارید دسته بندی کنید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید که چه چیزی برای کسب و کار شما مناسب تر است. رسانه هایی که دارایی شما در اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ محسوب می شوند عبارتند از:

رسانه های دیجیتال

وب سایت، وبلاگ و حساب های شما در شبکه های اجتماعی دارایی های دیجیتال کسب و کار شما محسوب می شوند.

محبوبیت عمومی

محبوبیت عمومی و تبلیغ دهان به دهان یکی از بزرگترین دارایی های شما در هر کسب و کاری است. در فضای مجازی برای موفقیت تنها کافیست مخاطبان شما را با دیگران به اشتراک بگذارند و خواهید دید این کار تا چه حد در پیشرفت شما تاثیرگذار است.

تبلیغات در فضای آنلاین

تبلیغات در فضای آنلاین به هر فعالیتی که جهت جذب مخاطب انجام دادید و بابت آن هزینه پرداخت کردید گفته می شود. به طور مثال گوگل ادوردز یکی از روش هایی است که شما می توانید با استفاده از آن و پرداخت یک هزینه ی معقول سایت خود را تبلیغ کنید. این تبلیغ موجب جذب مخاطب بیشتر شده که در نهایت دارایی شما محسوب می شوند.

زمانی که این سه عنصر با هم جمع شوند و یا حتی در یکی از این سه عنصر قوی ظاهر شوید می توانید امیدوار باشید که استراتژی های شما در بازاریابی دیجیتال موفق خواهند بود.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ





  1. برای کمپین های آنلاین خود برنامه ریزی کنید.




هر مطلب و هر پیامی که در فضای مجازی منتشر می کنید تولید محتوا محسوب می شود خواه نکات درج شده در صفحه درباره ما، توضیحات محصول، پست های وبلاگ، کتاب های الکترونیکی، اینفوگرافیک ها، پادکست ها یا پست های منتشر شده در شبکه های اجتماعی باشد. در نتیجه باید در نظر داشته باشید که هر فعالیتی که انجام می دهید و هر مطلبی که منتشر می کنید باید در راستای اهداف و استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باشد. بهتر است لیستی از فعالیت ها و محتوایی که تولید کرده اید تهیه کنید و هر مورد را با توجه به آنچه قبلا در رابطه با اهداف فعلی شما بهترین عملکرد را داشته است رتبه بندی کنید. به عنوان مثال شما به عنوان صاحب یک کسب و کار یا بازاریاب باید بدانید انتشار محتوا با چه موضوع و قالبی و در چه رسانه ای چه مقدار دیده شده است و چه تاثیر در روند جذب مخاطب داشته است.


  1. بر اساس نتایج به دست آمده برنامه ریزی کنید.




بررسی نتایج هر کمپین و برآورد میزان تاثیرگذاری آن بر کسب و کار شما یکی از بهترین کارهایی است که به شما کمک می کند مسیر را برای رسیدن به اهداف خود هموار کنید. با شناسایی عناصر موفقیت و شکست می توانید بر تقویت توانایی های خود تمرکز کنید و از صرف انرژی در فضای نامناسب خودداری کنید. البته به یاد داشته باشید از ریسک پذیری و ایجاد تنوع در استراتژی های خود نترسید. هر آزمون و خطا یک تجربه ی کارآمد برای شما به ارمغان می آورد.