CTA یا  CALL TO ACTION چیست و چه اهمیتی دارد؟

مدیر فنی شنبه 1399/08/17

CALL TO ACTION  چیست ؟


اقدام به عمل، CALL TO ACTION  یا به اختصار CTA اصطلاحی در بازاریابی است و به بخشی از محتوا مانند تصویر، متن یا گزینه های مختلف گفته می شود که هدف آن وادار کردن کاربر به انجام یک اقدام خاص است. گزینه هایی مانند "خرید"، "ثبت نام" و "دنبال کردن" نوعی CALL TO ACTION هستند که به صورت یک دستور العمل کاربر را به مرحله ی بعد یا روند فروش هدایت می کنند.

CALL TO ACTION در بازاریابی و فروش برای بیان یک درخواست یا انجام عملی است که مایلید مشتری یا مخاطب آن را انجام دهد. به طور مثال تکمیل لیست مشتریان از طریق ثبت ایمیل برای دریافت خبرنامه، اشتراک گذاری محتوا برای دریافت تخفیف بیشتر و یا دریافت بخشی از محتوا مانند دانلود یک کتاب یا ویدیو از جمله  CTA کاربردی و رایج است.

Call to action چیست



چرا CALL TO ACTION اهمیت دارد؟


برای اینکه یک پاسخ دقیق به سوال " CALL TO ACTION چیست؟" بدهیم نیاز است که از کاربردها و اهمیت آن نیز صحبت کنیم. در واقعCALL TO ACTION  به شما این امکان را می دهد که مشتری را هدایت کنید و این کار به طور مستقیم بر نرخ تبدیل سایت شما تاثیر خواهد داشت. CTA در جلب توجه مخاطب اهمیت بسیاری دارد و می تواند اشتیاق آنها را برای طی کردن مرحله ی بعدی مانند ثبت نام و خرید برانگیزد.

برای جلب نظر مخاطب در فضای آنلاین اعلام یک نکته ی برجسته در صفحه ی فرود اهمیت بسیاری دارد. البته این جمله به این معنا نیست که ذکر هر نکته و فراخوانی در صفحه ی اول منجر به جذب مخاطب می شود بلکه در طراحی خود باید میزان اثرگذاری و جلب توجه یک CALL TO ACTION را نیز در نظر داشته باشید. طراحی CTA جذاب و موثر یک هنر است که می توانید با تمرین تکنیک های مشخص این مهارت را کسب کنید.

call to action چیست



ویژگی های CALL TO ACTION تاثیرگذار


در ادامه ی پاسخ به سوال " CALL TO ACTION چیست؟" بهتر است با ویژگی های یک CALL TO ACTION موثر و موفق آشنا شویم. یک CTA جذاب ویژگی های مختلفی دارد و برای طراحی آن باید گام به گام و به دقت پیش بروید تا مطمئن شوید تاثیر مورد نظر شما را بر مخاطب دارد. رعایت نکات زیر به شما کمک می کند گزینه ی  CALL TO ACTIONرا به صورت تاثیرگذار طراحی کنید و یک تجربه ی کاربری خوب برای مخاطبان خود ایجاد کنید.

طراحی جذاب: اولین نکته در طراحی یک CALL TO ACTION جذاب، خاص و برجسته بودن آن است. برای طراحی یک گزینه ی CTA تاثیرگذار نیاز است که شما خارج از قواعد طراحی معمول عمل کنید. در واقع مهم است که گزینه ی CTA با طراحی و ترکیب سایت شما تناسب داشته باشد اما شکل آن باید به گونه ای باشد که توجه مخاطب را جلب کند و بتواند به عنوان یک عنصر خاص و جدا از سایر اجزای صفحه، ظاهر شود.

اصطلاحات جدید: مهم است که پیغام هایی که توسط  CALL TO ACTION صادر می شوند ساده، کوتاه و گویا باشند اما اگر بتوانید از کپی کردن اصطلاحات تکراری مانند "بارگیری"، "ثبت نام" یا "شروع" جلوگیری کنید و اصطلاحات جدید و مرتبط بسازید در جذابیت و تاثیرگذاری بیشتر آن بسیار موثر خواهد بود. بازدید از سایت برندهای معروف به شما کمک می کند تا ایده های خلاقانه برای طراحی یک CALL TO ACTION خوب پیدا کنید.

ایجاد محدودیت: اگر این حس را برای مخاطب ایجاد کنید که فوریت و محدودیتی وجود دارد یقینا توجه بیشتری جلب می کنید و موفق می شوید مخاطب را قانع کنید که در یک بازه ی زمانی خاص کاری که شما مایلید را انجام دهد. به عنوان مثال تعیین زمان محدود برای یک تخفیف و پیشنهاد ویژه و یا ثبت نام رایگان یا دریافت یک فایل آموزشی بدون پرداخت هزینه، مخاطب را ترغیب می کند که به جای هفته ی آینده همین حالا ثبت نام یا خرید خود را انجام دهد.

صداقت: هیچ چیز بدتر از آن نیست که مخاطب روی گزینه ی CALL TO ACTION کلیک کند اما به جای صفحه ی خرید و یا دانلود وارد یک صفحه ی تبلیغاتی یا متفرقه شود. بهتر است در توضیح کاری که گزینه ی CALL TO ACTION انجام می دهد صادق باشید و به طور دقیق به مخاطب بگویید که قرار است وارد چه فرآیندی شود و چه چیزی را ببیند.

ترسیم یک روند منطقی: برای بالا بردن نرخ تبدیل سایت بهتر است یک روند منطقی و مرحله به مرحله ارائه دهید. به طور مثال اگر قصد دارید محصولات مرتبط را حین خرید به مخاطب پیشنهاد کنید بهتر است در مرحله ی آخر و در قسمت سبد خرید پیشنهادات خود را ارائه دهید در حالی که اگر این کار را در مرحله ی جستجو و ارائه ی جزئیات انجام دهید ممکن است مخاطب را گمراه، خسته و از خرید پشیمان کنید. برای اینکه نرخ تبدیل سایت را بالا ببرید می توانید یک صفحه ی فرود طراحی کنید و با قرار دادن یک CALL TO ACTION مناسب کاربر را به صفحه ی جدید برای جستجو و یا خرید راهنمایی کنید.